Rus?

Hei. Jeg bruker å ta overdoser med antidepressiva og antipsykotika for å sovne av, komme bort i fra denne verdenen. Er det en slags rus? For jeg klarer jo ikke å slutte med det!! Har ikke sjans i verden! Hva kommer til å skje når jeg bare tar 6 gram wellbutrin? Eller at jeg tar 1 gram wellbutrin, 200 mg abilify og 269 mg cipralex (en miks, blir virkningen sterkere da)? Kommer jeg til å dø ved en av disse to overdosene?

Kvinne, 22 år fra Troms
Når du bruker medisiner for å «slippe unna» tanker ved å endre bevissthetsnivået ditt ved f.eks å sove er jo det en form for rus. Du skriver at du ikke klarer å slutte med det, og da har du jo utviklet en avhengighet som ikke er bra. Vi lurer på hva det er som gjør at du trenger å «komme bort fra denne verdenen», og vi tenker at det beste for deg kanskje vil være å få hjelp til å finne ut av det og bearbeide det. Du kan kanskje begynne med å snakke med legen din om avhengigheten du har utviklet, og be om at han kan hjelpe deg videre inn i en behandling som kan hjelpe deg til å få det bedre uten at du risikerer liv og helse ved å spise for mye tabletter.
Det å kombinere cipralex, abilify og wellbutrin kan føre til at virkningene blir sterkere. De dosene du nevner er veldig store i forhold til hva som er anbefalt (Abilify skal ikke overstige 30 mg/døgn, Wellbutrin krever sykehusinnlegelse ved doser over 1g/døgn). Begge de eksemplene du nevner kan i verste fall være dødlige, i alle fall vil du oppleve sterke og ubehaglige forgiftningssymptomer som kvalme, oppkast, kramper, hjertebank og tap av bevissthet.
Hvis du spør om du kan dø av disse dosene fordi du tenker på å ta livet ditt håper vi at du istedenfor klarer å kontakte noen å prate om det som er vanskelig for deg. Dersom du synes det er vanskelig er du hjertelig velkommen til å ringe oss for en anonym prat, vi har åpent hver dag
mellom 11-19. Ellers har også Mental helse en hjelpetelefon for mennesker som har det vanskelig, den er døgnåpen og nummeret er 116 123.