Pårørendes forhold til rusmisbruker

Hun har ruset seg jevnlig siden 13-års alder. Blir ustabil/agressiv når ruset. Er til vanlig urolig/rastløs. Unnskylder seg med noen traumatiske opplevelser i ung alder, og senere pga rusmisbruk. Har et dårlig selvbilde pga overvekt. Har skadet seg selv 3 ggr i det siste i forbindelse med rusing. Vi som foreldre prøver å hjelpe så godt vi kan. Plastrer sår, gir smertestillende, av og til sovetablett. Hun blir fort sint dersom vi blander oss inn i hennes liv. Hun er økonomisk avhengig av oss og sier at hun har dårlig samvittighet for det. Hun har begynt på helsefagarbeider-utdannelse og jobber 2.hver helg. Bor i egen leilighet. Vi er sterkt bekymret for henne. Ønsker råd angende hvordan vi forholder oss til henne

Kvinne, 26 år fra Vestfold
Vi skjønner godt at dere er bekymret, situasjonen du beskriver høres ikke enkel ut. Du skriver ikke hva datteren din ruser seg på, og heller ikke om hun har mottatt hjelp/behandling fra psykolog/terapeut. Slik vi forstår det har hun behov for profesjonell hjelp og oppfølging i tillegg til all den støtten hun får fra dere foreldre.
Du spør om hvordan dere skal forholde dere til henne. Ut i fra det du skriver virker det som om dere allerede gjør alt dere kan. Dere trøster, hjelper og gir omsorg. Som foreldre er det ikke mye annet å gjøre, terapi og behandling blir oftest best når det utføres av profesjonelle utenforstående.
Det er litt vanskelig for oss å kunne gi flere og mer spesifikke råd når vi ikke kjenner flere detaljer. Hvis du føler at du trenger flere og mer konkrete tips, eller du bare ønsker å snakke med noen om situasjonen er du velkommen til å ringe oss anonymt hver dag mellom 11-19. Du kan også ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende.