Lorazepam 5 mg, Diazepan Normin/Cinfa 1 mg, Idalprem 1mg

Jeg lider av KML og tok i ca. 2 år Glivec 100 mg pr. dag. Da levde jeg stort sett på badet og kastet opp. Fikk Idalprem 1 mg på sykehuset, og det hjalp, men jeg oppdaget etter hvert at en tabelett pr. dag ikke hjalp. Ble så satt over på Sprycel, og jeg kaster ikke lenger opp maten, men er likevel skikkelig dårlig. Enkelte dager når sikklet bare renner, eller hvis jeg skal ut av huset tar jeg 1 Diazepan Leo 5 mg pluss 1 Lorazepan Normon eller Cinfa 1 mg. Dette hjelper meg å fungere sånn noenlunde. De sist nevnte tabelettene bruker jeg ikke daglig. Nå er jeg tatt av Sprycel for 3 uker da jeg har fått mye vann i kroppen, og også i lungene som gjør det vanskelig å puste. Nå etter 2 uker uten Sprycel har jeg fått tilbake et normalt liv, og jeg tar «kun» Adiro 100, Corsar og Lipemol som jeg ble satt på i forbindelse med innsetting av 4 stenter. Ble litt omfattende dette, men mitt spørsmål er: Skal jeg forsøke å leve et 10% liv med Sprycel, eller bite i det sure eplet og ta Diazepan 5 mg pluss Lorazepan 1 mg og få et 50% liv? Jeg er meget forsiktig med alkohol, men må innrømme at i selskapelig samvær sammen med pillene får jeg fri fra Sprycel og kreften for en stakket stund. Om en uke starter galskapen igjen, kanskje får jeg forsøke en mindre dose Sprycel. Men så er det preparatpillene, selv Tinnitusen føles mindre påtrengende etter inntak av disse.

Mann, 67 år fra Oslo
Dette er i utgangspunktet en problemstilling du bør diskutere med foreskrivende lege. Men vi tenker at det viktigste for deg er din livskvalitet. Hvis du føler deg bedre med 5 mg diazepam og 1 mg lorazepam, kan vi ikke se annet enn at du kan bruke det. Og hvis dette i tillegg gir deg fri fra dine plager og munterer deg opp, er det kanskje greit? Det er lurt å være forsiktig med alkohol, særlig kombinert med diazepam. Men det virker som du er moderat forbruker og nyter alkohol for den gode stemningens skyld.
Du virker også å være en person som er i stand til å vurdere hva som er livskvalitet, og hva som er best for deg. Slik sett er det «riktigste» kanskje at du går for et 50 % heller enn et 10 % liv.  Når det gjelder det rent medisinske, er nok dette lurest å ta med legen. Men inntak av 5 mg diazepam og 1 mg lorazepam i døgnet vil neppe være spesielt skadelig rent fysisk, og det vil nok heller ikke forkorte din levetid.