kjørt meg fast

Hei. 2011 er nok året jeg ønsker havner i glemme boken. hatt et komplisert samlivsbrudd med både medgang å mye motgang. jeg fikk heldigvis hovedansvaret for vår felles sønn, men jeg fant også trøst hos mine «dårligere» venner. noe som har ført til hardere festing for vær gang jeg har ungefri. har aldri ruset meg med han tilstede, men nå føler jeg det er på vei til å bli ukontrolerbart på den måten til nå er det værste, store risikoer med blant annet kjøring og økonomi. rusen det er snakk om er alkohol og av og til kombinert med amfetamin.
har lyst ut av dette før det går utover mine nermeste og aller mest sønnen min som bor her uvitende om at jeg sliter. finns det skikkelig hjelp å få uten å blande inn nav osv. frykter barneværnet skal blandes inn å det har jeg ikke lyst til før det er nødvendig. håper dere har et bra svar 🙂

Mann, 31 år fra Møre og Romsdal
Vi synes det er godt å høre at du ønsker å gjøre noe med rusbruken din, og vi tenker at du allerede er i gang siden du satte deg ned og skrev til oss. Det er en del ting du kan gjøre på egenhånd uten å blande inn offentlig hjelpeapparat. Her noen tips til det:
• Snakk med noen du stoler på om dette. Fortell at du ønsker å redusere rusbruken din og be vedkommende hjelpe deg ved f.eks si i fra til deg når dere er ute og du har fått nok.
• Inngå avtale med deg selv om hvor mye du skal innta hver gang før du går ut.
• Oppsøk andre miljøer og hobbier hvor rus ikke er en naturlig del av konteksten.
• Ta kontakt med en psykolog som du kan prate med om dette, be om terapi en stund. Psykologer har taushetsplikt.
Det finnes også selvhjelpsprogram som du kan følge på nett. Hvis du ønsker mere konkrete tips, eller bare føler for å prate med noen om dette er du velkommen til å ringe oss helt anonymt hver dag mellom 11-19.