Innlede et forhold med en rusavhengig?

himmelHei! Jeg har truffet en fyr, som jeg har kjent i flere måneder. Vi har følelser for hverandre begge to. Jeg er kjent med at han og kompisene røyker hasj, og denne gutten har røykt hasj hver dag sammenhengende i tre år nå. Han har i tillegg vært borti de fleste andre stoffer i perioder utenom crack og heroin. Da har det gått mest i amfetamin, kokain og sopp. Han snakker varmt om alle stoffene, men har nå sluttet å røyke hasj, og kontrer det med å sniffe amfetamin da han mener at det får han «opp igjen». Jeg presset han til å fortelle om han hadde prøvd andre stoffer den siste tiden imens han var med meg, og da innrømte han det med amfetaminen. Jeg ble utrolig skuffet. Er så redd for at dette skal føre til at han lyger til meg og setter stoff foran meg, selv om han sier han har sluttet. Han sier han ikke blir avhengig av amfetamin, kan jeg stole på dette? Han trener veldig mye, og sier han slutter med amfetaminen nå siden den gjør han så tynn, og han skal trene seg større. Jeg selv bruker benzodiazepiner mot angst og drikker alkohol omtrent hver helg, men har sagt at jeg er sterk motstander av stoffene han bruker. Han er ellers en intelligent og omtenksom fyr, og den siste tiden har han blitt utrolig følsom, og opplevelser fra tidligere år han har fortrengt har kommet frem nå som han sluttet med hasjen. Han har ellers ikke vært i et forhold før, da han bare har satt inne og røykt med kompisene, han er nå 22. Lurer da på om det er noen god ide å innlede et forhold med en som kan «havne utpå» igjen, og som har en såpass høy toleranse for slike stoffer når jeg er helt motstander av dette? Vi har snakket mye om det, men det gjør meg allikevel usikker.

, 20 år fra Akershus
Når det gjelder forhold mellom to mennesker er det ikke så lett å gi konkrete råd om hva man bør satse på og ikke. Vi kan bare uttale oss på generelt grunnlag.
Statistikken sier at det er temmelig stor sjanse for at dette ikke skal fungere. Det høres ut som han bruker amfetamin, og om han ikke gjør det, er det risiko for at han skal få tilbakefall. Hvis du er glad i ham og ønsker å satse på dette, kan du selvsagt gjøre det. Men vi mener at det da er viktig å avklare hva som er greit og ikke greit. Du har veldig klare grenser på natkotikabruk, og det er viktig at han respekterer dine grenser og følger dem.
Du skriver at du er redd for at han skal begynne å lyve for deg. Vi tenker at du har god grunn til å være redd for akkurat det. Vår er faring er at de fleste som er i forhold med rusmisbrukere opplever å bli løyet for. Som en konsekvens av dette blir tilliten ofte dårligere og dåligere helt til den til slutt er borte. Og da er det vanskelig å være i forholdet.
Du spør også om du kan stole på han når han sier at han ikke blir avhengig av amfetamin. Det kan vi ikke svare deg helt sikkert på fordi avhengighetspotensialet er varierende fra person til person. Det vi kan si sikkert er at mange som begynner med amfetamin ikke skjønner at de er avhengige før det har gått en stund. Det er fordi amfetamin ikke gir en fysisk avhengighet som f.eks. heroin, men en psykisk avhengighet som gjør det vanskelig å slutte fullstendig.
Det kan kanskje være en lur ting om dere begge holder dere helt rusfrie en god periode (alkohol er også et rusmiddel!). På denne måten vil dere bli kjent med hverandre som helt rusfrie og dermed oppdage om det er liv laga. Hvis dette ikke fungerer, kan det være en pekepinn for deg om at dette kanskje ikke er noe å satse på.