Hvordan hjelpe mor?

lglassMin mor (66 år) drikker og har innrømmet at hun har et alkoholproblem. Hva er den beste veien å gå nå, for behandling? Hva begynner vi med? Hun har ikke sagt ja at hun trenger hjelp, enda!

Kvinne, 44 år fra Hordaland
Du skriver at din mor har innrømmet at hun har et problem med alkohol, men at hun ikke har sagt ja til å motta hjelp. Fordi tilbud om behandling baseres på frivillighet, kan det bli vanskelig å gjøre mye for å hjelpe din mor nå. Etterhvert, hvis/når hun skjønner at hun trenger hjelp, kan du tilby å følge henne til lege. Behandling av rusproblemer i offentlig regi utføres i spesialisthelsetjenesten, og for å få plass der trenger din mor henvisning fra lege. Ideelt sett skal legen ha en oversikt over hvilke tilbud som finnes, og sammen med pasienten finne det tilbudet som passer best. Du kan også selv gå inn på frittsykehusvalg.no og se på tilbud og ventetid i de forskjellige landsdelene. Hvis du har behov for ytteligere veiledning, eller bare ønsker å prate anonymt med noe om dette, anbefaler vi vår telefontjeneste som er åpen hver dag 11-19.