Historikk

rustlf-logo 75x67Hei jeg lurer på historikken til narkotika ( urtid ) altså hvordan oppsto bruken av narkotika og hvem brukte den først til vilken formål?

Kvinne, 14 år fra Vestfold
Her blir du nok nødt til å lese litt i en bok. Hans Olav Fekjær har skrevet en bok hvor det står en del om dette. Den boka kan du trolig få tak i på biblioteket. Vi kan også anbefale boken Rus og rusmidler gjennom tidene av Ragnar Hauge.
Vi vet ikke om dette er en oppgave du har fått av læreren, eller om det er noe du har funnet på selv, men det kan hende det blir en litt for omfattende oppgave. Det kunne kanskje være en idé å kun ta for seg ett rusmiddel, eller, om dere er flere som jobber sammen, at hver og én i gruppa skriver om ett rusmiddel hver. Dere finner en del informasjon i de to bøkene vi har nevnt, men dere vil nok også finne en del informasjon på Folkehelseinstituttets nettsider. Der er hvert enkelt rusmiddel omtalt, og noe historikk finnes også. I tillegg kan det godt hende dere finner noe informasjon på Wikipedia.
Trenger du litteratur til dette prosjektet anbefaler vi på det sterkeste å kontakte biblioteket til SIRUS. Biblioteket er åpent for alle og åpningstiden er hverdager fra 10.00 til 15.00. Alle tjenestene er gratis og de hjelper deg gjerne!