Hasj og urinprøve

Hei. Jeg lurte på hvor lenge hasj sitter i kroppen? Hvis jeg for eksempel tar en urinprøve nå og at jeg sist tok ett trekk i romjulen er ikke fast røyker og i og med at det er snakk om såpass lite vil dette slå ut på testen?? Vil det slå ut på testen om man sitter i ett rom med andre som røyker hasj?

Kvinne, 17 år fra Akershus
Hvor lenge THC kan spores i urin er veldig individuelt. Det kommer bl.a an på forbrenning og metabolisme. Normalt vil det være ute av kroppen etter 3-6 uker ved jevnlig bruk, og etter ca 1 uke ved enkelt inntak. I ditt tilfelle betyr det at du vil teste negativt.
Teoretisk er det mulig å teste positivt etter å ha blitt eksponert for passiv cannabisrøyking, men i praksis skjer det ikke fordi det krever så ekstreme mengder over så lang tid at antakeligvis ingen orker å utsette seg for det i bevisst tilstand.