cannabis endrer livssyn og kvaliteten i en mennesklig hverdag og tankegang.

cannabisHei. jeg er en man på 20 år og har / har vert i en periode hvor jeg har vert nyskjerrig på og brukt mye narkotika, bla: amfetamin, ghb, norsk fleinsopp, 6-APB , JWH-018, råopium syntetisk sopp og mange andre typer dop og sentralnervestimulerende stoffer som man får bestilt lovlig på nettet, men «merkelig nokk» så har jeg aldrig hatt noen serlig sans for alkohol, jeg drikker svert lite kanskje 10-15 øl i mnd og drikker svært sjeldent brennvin. og kan si att jeg tidligere har vert avhengig av amfetamin. vil bare påpeke att jeg har aldrig vert særlig deprisiv, og har en fantastisk og nykter familie. men noe jeg ikke skjønner er hvorfor cannabis teller som et narkotikum? jeg røyker selv cannabis fra 1-5g om dagen i snitt, og d har fåregådd i ca 4 år., og jeg har merket att jeg har begynt å tenke mere «uttafår boxen» og jeg har ubevist dannet en livsstil utifra enkelte synspunkter som jeg har utviklet. feks: jeg har aldri skrevet under på noen kontrakt eller avlagt noen slags form for ED om att noen likeverdige medmennesker som meg selv skal få sjenket en slags autoritet, og få lov til å bestemme over meg. og att noen skal bestemme hva jeg har lov å hva jeg ikke har lov til å gjøre. jeg mener att alle mennesker er likeverdige og d virker feil å gi visse mennesker rett til å «herse» med andre medmennesker som meg selv. greit jeg skjønner att hvis man vil leve i det samfunnet som vi «lever» i idag skal fungere, så må man ha noen regler og retningslinjer, men alvorligtalt, bare forde jeg velger å røyke cannabis som har blitt brukt til både medisin, og en opplevelsesforsterker innenfor feks relgion, og andre spirrituelle hendelser i 1000 av år fkr og att en plante som kan bidra til klær mat, og økologisk plastik, og er mindre skadelig en alkohol og der kaffe er mere avhengighetsskapende, så sier «systemet» att du må straffes for å røyke eller dyrke cannabis sativa. personelig så mener jeg det er feil å styre mennesker på den måten. og som tidligere nevnt, så har jeg vert avhengig av bla amfetamin. måten jeg ble klean på var rett å slett å reise på hytta i 2 mnd alene i en sommerferie, og ikke ha kontakt med dette «firkant livet» som er styrt av ett system som nesten alle ubevist følger. jeg hadde lite abstinenser og klarte fint å komme på andre tanker etter en god stund, og jeg tror d kan ha noe å gjøre med att jeg røykte cannabis og levde av naturens goder som feks fisking og frossent vilt-kjøtt fra tidligere jakt, i ca 2 mnd, jeg føler att med å faktisk bare leve som ett menneske og slippe å tenke på penger osv så fikk jeg en sterkere kontakt med meg selv som ett menneske på en måte vi mennesker som helhet kanskje burde ha levd. men dette er min personelige mening, og har kommet fram til den jeg er i dag uten særilg psykisk påvirkning av andre. så spørsmålet mitt er egentlig hva er grunnen til att cannabis er ulovlig i så mange land? er d forde man tenker mere på livets naturlige goder og finner seg selv mere som ett menneske og ikke et dyr som ubevist gjør d som systemet vil att du skal gjøre?. en annen ting jeg lurer litt på er.. jeg fyller 20 år om 7 dager, så jeg er fortsatt i tennårene, men føler jeg har utviklet ett synspunkt som virker veldig «voksent» og de fleste som jeg deler sysnpunkter og visjoner med, blir overasket over deres egen uvitenhet (dette gjelder personer mellom 17- 35 år gamle mennesker) når de hører hva jeg har å si. så, tror du det normalt for en mann/gutt i begynnelsen av tyveårene å tenke å fokusere på slike ting? og burde jeg dele disse synspunktene med flere? vil oxo nevne att jeg personelig mener att jeg har det super bra, jeg er bestandig positiv å prøver å se d possitive i absolutt alt, og jeg har ikke problemer sosialt sett, psykisk eller jobbmessig, og jeg aksepterer hvordan det mennesklige sammfunn har utviklet seg og hvordan vi takler en hverdag med sterkt fokus på penger jobb og utdannelse. personelig motto: hvorfor kjempe imot, når man kan leve med! og jeg er svææært fassinert av disse meningene og synspunktene som har dukket opp i hodet mitt de siste 1.5-2 årene. 🙂 tror det oxo kan ha noe med att jeg har prøvd forskjellige psycadeliske stoffer, da jeg føler jeg har funnet nye » tankerøtter» som jeg ikke hviste jeg hadde, og som jeg nå har satt mere fokus på. føles godt å dele tanker og meninger via ett slik fantastisk forum hvor man kan betro seg til folk med kanskje mere livserfaring og peiling på hvordan man takler en hektisk verdag nedbrutt av drugs. håper oxo att folk ser tankegangen min og att d er flere som har lignende synspunkter. 🙂 hilsen en ung man som ofte hører han er fornuftig høffelig, og ikkedømmende mot andre 🙂

Mann, 19 år fra Troms
Takk for ditt innlegg! Det er ganske omfattende, og det er mange spennede tanker. Vi ser veldig godt tankegangen din, og vet at det er mange som deler dine synspunkter. Men vår oppgave er ikke å mene noe om politikk, og det er heller ikke vår oppgave å fortelle folk hvordan de skal leve livene sine.
Mange av våre brukere lurer på hvorfor cannabis er forbudt. Når det gjelder lovlighet eller ulovlighet av ulike rusmidler, så tar RUStelefonen ikke stilling for eller mot den rådende politikk på området. Det er det de enkelte lands lovgivende instanser som bestemmer dette. I Norge er det Stortinget. Vi kan ikke svare deg helt totalt objektivt på hvorfor det i Norge er ulovlig med hasj og lovlig med alkohol. Norsk ruspolitikk, f.eks. forbudet mot hasj, er nok ikke basert på uavhengige analyser av reelle fysiske, psykiske og samfunnsmessige skadevirkninger av stoffene. Det er nok heller kultur, tradisjon og det overordnede hensynet til samfunnets ve og vel som er styrende.
Det er mange menn på din alder som har lignende ideer som deg. Dette gjelder både politikk generelt og narkotikapolitikk spesielt. Du representerer her hva man kunne kalle liberalisme. Liberalisme er en politisk ideologi med opprinnelse i opplysningstiden. Den opprinnelige liberalismen la vekt på å begrense den politiske makten og fremheve individets rettigheter i samfunnet i en tid da konge- og statsmakten var praktisk talt allmektig. Sentralt for liberalismen er ofte at staten ikke skal blande seg inn i individets sfære.
Det er helt riktig som du sier, at i samfunnet er det noen som har rett til å bestemme over andre. I Norge følger man en tredeling av makten:
• En lovgivende myndighet – Stortinget – som vedtar lover.
• En utøvende myndighet – regjeringen – som sørger for at lovene blir iverksatt og gjennomført.
• En dømmende myndighet – domstolene – som tolker lovene og anvender dem på hver enkelt rettskonflikt.
Denne makten har de respektive instanser fått gjennom demokratiske prosesser. Alternativet til dette ville være anarki (lovløshet) eller en variant av et totalitært styre hvor en eller få ledere fastsetter lovene etter sitt eget hode. Du har, som alle andre, rett til å delta i demokratiske prosesser og forme Norge etter dine ideer om individets frihet. Det mest nærliggende er da kanskje å jobbe for dine synspunkter i et liberalistisk parti, f.eks. Venstre.
Vi vil oppfordre deg til å fortsette å sloss for dine ideer og dele dine tanker med andre. Det er viktig at vi har en åpen og levende debatt om narkotikapolitikk. Det foregår stadig en debatt om avkriminalisering av cannabisbruk, så siste ord er neppe sagt i denne saken.