Ble mistenkt kjøring under cannabis

rustlf-logo 75x67Hei, er forøverig 18år, 1.86 høy, Norsk opprinelse. Jeg er ingen heavyrøyker, men røyket den 20.1.2012 ca o.8gram hasj med alkohol. Den 27.01.2012 røyket jeg 0.2gram fordelt på meg og en annen, vi blandet hasjen ut i en pipe med frukttobakk, vi ødela hasjen får å si det sånt, men vi tok 2mg valium også. Jeg hadde 4 timer søvn etter Fredagen, også ble jeg tatt Søndags kveld rundt 03.45, også ga jeg blodprøve rundt 04.40 tiden, jeg regnet ut dette. Sist jeg rørte hasj og valium var 36 – 37 timer. Hva kan jeg forvente meg nu, er livredd får å miste lappen. Takker får svar

Mann, 18 år fra Finnmark
Det er ikke lett å si eksakt hva du kan forvente, eller hvordan dette vil slå ut. Her er et forsiktig anslag: Når det gjelder cannabis, vil dette høyst sannsynlig ikke slå ut på blodprøvene. Blodprøver på cannabis er stort sett rene etter under 24 timer. Når det gjelder Valium, kan det slå ut på blodprøve i inntil 3 døgn. Det er derfor mest sannsynlig at prøven vil være negativ på cannabis og positiv på Valium.
Med virkning fra 1. februar 2012 har Stortinget vedtatt å innføre faste konsentrasjonsgrenser også for andre rusgivende stoff enn alkohol, se link nedenfor. Dette medfører likere lovgivning for alkohol og andre rusmidler. Rettsvesenet vil dessuten kunne bruke betydelig mindre ressurser på å fastsette eventuell dom i slike saker. Hvilke reaksjoner du ev. kan vente deg, er ikke lett å si nøyaktig. Men du kan lese mer om hvordan man regner om konsentrasjonsgrenser for narkotiske stoffer/medkamenter her.