Blackout

Heisan! Jeg har spørsmål om mitt alkohol forbruk. Jeg drikker sjelden, og har aldri behov for alkohol- men drikker i sosiale lag av og til i helgene. Problemet mitt er at jeg av og til mister kontrollen på hvor mye jeg får i meg. Der og da føler det som jeg har helt kontrollen, men dagen etter husker jeg ikke store perioder av kvelden, og i verste fall hvordan jeg kom meg hjem og hvem jeg snakka med. Jeg er livredd for at jeg skal dumme meg ut, el at noen skal utnytte at jeg er så full. Venner sier at jeg bare blir salig og søt når jeg blir sånn-men jeg syntes det er helt grusomt og har fylleangst i mange dager etter. Dilemmaet er at det beror veldig på dagsformen for når rullegardinen blir trukket ned, så jeg føler jeg har null kontroll på når det skjer.
Og når den begynner å komme så bare fortsetter jeg visstnok å drikke, og har aldri vett å dra hjem før lyset kommer på. Jeg har hatt det sånn hele livet, men jeg syntes ikke det er ok lengre. Men jeg ønsker ikke å slutte å drikke, har jo mange hyggelige erfaringer også- mest av de selvsagt. Men har prøvd å kutte sprit, og vurderer å kutte bobler også. Men når jeg har fått i meg et visst antall glass vin så drikker jeg det meste. Har dere noen gode forslag? Hilsen en som ikke ønsker å våkne med et ?

Kvinne, 37 år fra Oslo
Hvor grensen går for hvor mye du kan drikke uten å få blackout er, som du allerede har opplevd, svært varierende både fra person til person og fra situasjon til situasjon. Det er ikke promillen alene som avgjør om du får blackout eller ikke, hvor fort promillen stiger i blodet ditt har også betydning. Det kan derfor hjelpe å være bevisst på å drikke sakte, spise godt i forkant og også gjerne mens du drikker.
Det å kutte ut sprit og bobler er et godt tiltak. Hvis du i tilegg passer på å spise noe/drikke noe alkoholfritt mellom hvert glass med vin, og å drikke hvert glass sakte så reduserer du faren for blackout vesentlig.