Bekymret

rustlf-logo 75x67Jeg er veldig bekymret for en nær venn av meg, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.. jeg kan ikke under noen omstendigheter si dette til noen så kan ikke få hjelp av noen andre. nå er alt snudd på hue. H*n har fått gode kontakter som får tak i det meste. (H*n er like gammel som meg) H*n sliter psykisk og har prøvd å ta livet sitt flere ganger på kort tid. For under et halvt år sia når h*n bodde her så dreiv vi bare med røykings. Blei mer å mer alkohol og piller inn i bilde, men ikke mye, å ikke sterke saker heller. Nå har denne vennen av meg på bare litt over en mnd. blitt hekta på piller, skutt mye forskjellig flere ganger i uka, å nå skutt heroin et par ganger. Denne vennen bynte ikke på no annet før for en liten stund sia. Alt har skjedd så fort, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! En vanlig dag kan være piller, alkohol, hasj, salvia, div piller og sprøyter. H*n røyka å drakk litt for et par mnd. sia å nå dette  Jeg har prøvd å snakke med personen og alt mulig rart.. men jeg orker ikke å miste h*n som venn, jeg er så glad i h*n, den personen betyr alt for meg! H*n velger dop ovenfor alt, å er veldig følsom så jeg må være forsiktig med hva jeg sier… Jeg har så dårlig samvittighet for at jeg er en så dårlig venn at jeg ikke har klart å snu noe til det bedre. Men jeg har prøvd å prøvd å prøvd men det funker ikke.. alt ender med krangler. Vi har snakker nesten ikke sammen lenger å alt er helt fucka. jeg veit ikke hva jeg skal gjøre, jeg kan ikke snakke med noen om det eller få tak i hjelp.. håper dere har noen tips på hva meg som venn kan gjøre. Takk for svar.

Kvinne, 17 år fra Østfold
Hvis du skal gjøre noe for vennen din, er du nesten nødt til å snakke med noen som kan hjelpe. Du sier selv at du har forsøkt alt du klarer selv, og det har ikke hjulpet. Og det er ikke ditt ansvar å sørge for at vennen din endrer seg. Det er også viktig at du formidler dette: jeg kan være der og hjelpe/støtte deg, men da må du være villig til å snakke med meg om det. Hvis din venn godtar å snakke med noen, kan dere blant annet finne helsestasjon for ungdom, hjelpetelefoner, lenker, krisesenter, utekontakt osv. på denne lenken.