Alkohol

Hei! Jeg sliter med angst, har alltid gjort det også. Men dette er så ille og jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med, vil nesten ta selvmord fordi tanken på å ha gjort kjærsten min noe galt gjør mer enn vondt. Jeg og kjærsten fester alltid sammen. Enten på hjemme fester eller når vi er ute. Hjemme festene er jeg ikke så mye ved siden av han, men på utesteder er vi ofte sammen, og han lar meg ikke være alene for mer enn 15 min. Jeg vet folk sier man kan være utro i blackouts. Saken er at jeg husker ikke alle fester jeg har vært på sammen med kjærsten min så jeg vet ikke hvilke fester jeg har oppleved blackouts. Men saken er at jeg husker alltid de store hendelsene av kveldene osv, og om gutter gjør noe mot meg sier jeg ifra til kjærsten min med en gang. Jeg har fått så mye angst for at jeg kan ha vært utro mot kjærsten min mens han var et annet sted i huset eller på utestedet. Hvordan skal jeg vite om jeg har vært utro?
Jeg føler jeg ville ha husket slike ting, men noen folk sier man ikke alltid gjør det i sorte hull.Men jeg sitter her og er usikker om jeg opplevde blackouts på de festene eller om jeg bare ikke husker ting så godt nå sidene alle de festene har skjedd for mer 2 mnd siden. Saken er at jeg tenker på de gangene jeg gikk på do uten kjærsten eller var uten han og dro til baren for å bestillle en drikke. TENK OM JEG VAR UTRO? Jeg husker jeg danset med hans venner uten han på dansegulvet, MEN jeg spurte kjærsten og danset ikke seksuelt,men fortsatt er jeg redd for at jeg var utroo. Jeg tørr kun å drikke meg full med kjærsten fordi jeg vet han ser alt jeg gjør. Men noen ganger er vi ikke sammen 24.7…TENK OM JEG VAR UTRO. jeg er en god jente og hver gang vi er ute tenker jeg på å oppføre meg og ikke gjøre noe som kan ødelegge mellom oss.. Hva skal jeg gjøre?Jeg har så angst at jeg føler for selvmord fordi tanken på å kanskje ha gjort kjærsten min noe galt dreper meg!! Mange sier til meg at man ville ha husket dersom man koste eller kysset en annen gutt selv hvor full man var. Kjærsten min sa at dersom jeg gjorde noe ville jeg ha husket det den kvelden og han sa at jeg ville aldri ha greid å holde det hemmlig for han fordi jeg er en god person, så jeg ville ha sagt det der og da. Fornuften sier at ting jeg tenker er ikke logisk,men så er angsten som styrer meg og sier at jeg kan ha vært utro som full eller i en blackout uten å huske…:((

Kvinne, 21 år fra Oslo
Det å ikke huske hva som har skjedd etter en fest kan oppleves som veldig ekkelt. Mange som har opplevd det føler at de, i tillegg til å ha mistet hukommelsen, også har mistet kontroll over seg selv. Hvor stor sjanse det er for at du har vært utro uten å huske det er umulig for oss å vite. Det er nok heller ikke enkelt for deg å finne ut av det sånn i ettertid. Imidlertid kan vi si at hvis det å være utro er utenkelig for deg i edru tilstand så er det store sjanser for at det også er sånn når du er full.
Du spør oss hva du kan gjøre. Vi tenker at det beste du kan gjøre er å forsøke å forsone deg med at dette finner du kanskje aldri ut av. Hvis du ikke klarer det alene kan det hende at du kan få god hjelp ved å snakke med noen andre om det, evnt kontakte lege og be om henvisning til psykolog. En psykolog kan hjelpe deg med å ta styring over angsten, slik at angsten ikke styrer deg.
Dersom du sliter så mye med dette at du vurderer å ta livet av deg, tenker vi at du må fortelle det til legen din slik at du kan få hjelp. Husk også på at det vil være mye verre for kjæresten din om du tar livet ditt enn om du er utro.
Hvis du synes det er vanskelig å snakke med noen om dette er du velkommen til å ringe oss anonymt hver dag mellom 11-19. Vi legger også med en liste over andre hjelpetelefoner hvor du kan henvende deg ved behov.