Subutex

Er det mulig å få vite hvordan man kan klare å gå av subutex helt smertefritt? Viser til intervju med Hans-Erik Dybvik Husby, ( https://oslopuls.aftenposten.no/kunst_scene/article249674.ece ) der han sier han har gjort helt smertefritt.. Eg vet at hvis eg klarer å bli kvitt subutexen, så vil eg kunne leve et normalt liv etter hvert, rus er totalt uinteressant for meg nå, men abstinensene på subutexen er et levende helvete.. hjelp……

Kvinne, 22 år fra Hordaland
Vi har lest artikkelen som du refererer til, men vet som du ikke hvordan han klarte å gå av Subutex smertefritt. Men, det kan være at «smertefritt» for han var at det skjedde så mye positivt i livet hans at det ikke var så veldig ubehagelig å slutte.  Abstinenser og ubehag ved å slutte er for de fleste både psykisk og fysisk.
Du skriver ikke noen om hvor mye og hvor ofte du tar Subutex, eller om det er foreskrevet av lege. Subutex inneholder stoffet Buprenorfin som etter langvarig bruk gir opioidavhengighet. Når du slutter å ta stoffet oppstår det abstinenser Felleskatalogen råder til langsom dosereduksjon ved avslutning av behandling eller nedtrapping for å redusere ubehag hos pasienten. Virkningsstoffene i Subutexen går ganske fort ut av kroppen, men reseptorene i hjernen som Subutexen har påvirket trenger tid for å normalisere seg. Hvor lang tid det tar før virkningene av Subutexen avtar avhenger både av mengde, men også individuelle forhold. Folkehelseinsituttets faktaark om avhengighet beskriver hvordan hjernen reagerer på rus, og hva som skaper avhengighet. Hvis du har lyst å lese mer om det, finner du informasjon her. Vi anbefaler at du tar kontakt med din lege for oppfølging og rådgivning når du skal slutte. Legen har taushetsplikt og er der for å hjelpe deg.