Psykoser og psykiske lidelser

Hei! Jeg kan stadig lese om hvordan hasj senere kan trigge ulike psykiske lidelser dersom man et disponert for dem. Da lurer jeg på, finnes det en måte å finne ut av om man er disponert på? Noen symptomer?

Mann, 22 år fra Oslo
Ja det stemmer som du sier. I en studie fra New Zeeland ble det funnet at tidlig regelmessig bruk av cannabis økte risikoen for psykiske lidelser (i dette tilfellet schizofreni) hos dem som hadde en genetisk disposisjon. Den genetiske disposisjonen er altså vesentlig.
Men dette betyr ikke at psykiske lidelser er direkte arvelige. Det er altså ikke slik at en person som har et spesielt gen, ikke kan unngå å få den sykdommen som har sammenheng med dette genet. Snarere er det slik at arvelige forhold sannsynliggjør risikoen for å få en sykdom. Det blir også ofte fremstilt som om det er en enkeltfeil på et gen som er ansvarlig for et personlighetstrekk eller for en sykdom. I virkeligheten er det mange gener som har større eller mindre betydning. Arv påvirker all menneskelig adferd – akkurat som miljøet gjør det. Men noen psykiske lidelser er «mer arvelige» enn andre. Når det gjelder autisme, manisk-depressiv lidelse og schizofreni, har studier vist at den arvelige årsaken er til stede i betydelig grad. Manisk-depressiv lidelse er «mest arvelig», risikoen for å få sykdommen er 20 ganger større hvis en førstegradsslektning har den. Men husk at disse lidelsene er sjeldne, og frykten for å få dem, må ikke overdrives.
Symptomer?
Psykiske sykdommer er ikke alltid lette å oppdage. Hvis man vil finne ut om man er disponert for psykiske lidelser, kan det ofte være best å undersøke om det er eksempler på psykiske lidelser i din familie. Jo flere (og jo nærmere) slektninger du har som lider eller har lidd av psykisk sykdom, jo større er sjansen for at du er disponert for det. Det finnes ingen fysisk test, f.eks. en blodprøve, som kan avsløre lidelsen. Iblant vil symptomene være så klare at alle skjønner hva som foregår, men ofte vil det være vanskelig å avgjøre om noen er psykotisk. Den syke selv skjønner ofte lite av sykdommen sin fordi hjernen som skulle registrere symptomene, er den delen av kroppen som er syk. Derfor er det viktig at familiemedlemmer og andre som kjenner vedkommende godt, kan hjelpe henne/ham til lege og bidra med informasjon. En oversikt over uvanlig oppførsel, skolerapporter, tilbakemeldinger fra lærere og kolleger eller venner, kan hjelpe legen å vurdere personen slik at det stilles en riktig og hurtig diagnose.
Litteratur