Pisseprøver.

hasjJeg er 15 (16 om 2 uker), i slutten av november ble jeg tatt for rusmissbruk av hasj og piller. Så jeg har altså vært en del på politistasjonen. Og der har jeg blandannet skreve under på 6 månders kontrakt på pisseprøver i stede for straff. Men etter jeg sluttet med røykingen og pille bruket, så har jeg vært slapp, sløv, orker ingenting, spiser ikke, gidd liksom ingen ting. Har bare lyst å røyke og »være der jeg var før.» Har vært rein i 2 månder og 1 dag nå, og har pisset rein på de 2 siste prøvene. Men det jeg lurte på var; hvilken straff får jeg visst jeg begynner å røyke igjen mens jeg går på prøvene? Eneste »straffen» jeg vet, er at mamma kommer bare til å stole enda mindre på meg. Men det får heller bare våge seg.

Kvinne, 15 år fra Hordaland
Så bra at du har klart å holde deg unna hasj og piller. Du skriver ikke om du har fått noe hjelp eller støtte underveis, men kanskje barnevernet har hatt kontakt med deg siden du er bare 15 år? Du lurer på hva slags straff du kan få hvis du begynner å ruse deg igjen, det er ikke så lett å svare på. Du er over den kriminelle lavalder, du har allerede kontakt med politiet og har underskrevet på en kontrakt som varer i 4 måneder til. I første omgang så vil de nok sende en bekymringsmelding til barnevernet. Barnevernet vil undersøke hvordan du har det, de kan sette i verk noe som heter hjelpetiltak i hjemmet for å forebygge at du utvikler et større rusproblem og kan også fatte vedtak om at du f.eks. skal flytte til en institusjon for ungdom med rus- og adferdsproblematikk hvis de vurderer at det er nødvendig.
Du kan lese mer om ungdom og lovbrudd  her.
Du skriver at du har hatt abstinenser etter at du sluttet å ruse deg, det er helt naturlig, men slitsomt når det står på. Dette går over, men har du noen å snakke med om dette? Er det en helsesøster på skolen som kan være en du kan prate med? Kanskje det er helsestasjon for ungdom der du bor. Hvis du vil lese om det å slutte med hasj, finner du en veileder ved å klikke her. Der kan du lese om det å bruke hasj og hva som skjer når du slutter og de ulike fasene i det å være abstinent.