OxyContin

Jeg kom nettop hjem fra fest der jeg ble litt veldig full… Husket at jeg måtte ta mine medesiner… Alle vet jeg fra før kan tas etter alkohol, men den jeg fikk etter en operasjon er jeg usikker på. Tør ikke ringe sykehuset da jeg bor på en loten plass… ( i dag var første dag jeg skulle begynne med de.) De heter OxyContin og er 40mg. Burde jeg være bekymret over at jeg kan bli veldig syk og å inn på sykehus?? eller blir jeg bare dårlig og må legge meg??

Mann, 30 år fra Nordland
Så lenge du er påvirket av alkohol bør du ikke ta OxiContin. Både alkohol og OxiContin har en dempende effekt som kan påvirke pustesenteret i hjernen, så man i verste fall slutter å puste. Du bør heller ikke bruke OxiContin hvis du har store problemer med å puste, alvorlig nedsatt leverfunksjon, omfattende krampetrekninger, akutte buksmerter, eller urotilstand ved påvirkning av alkohol og sovemidler. Alkohol og OxiContin vil påvirke hverandre og øke faren for nedsatt pust, og dermed også oksygen til hjernen. Når du ikke er påvirket av alkohol lenger, kan du ta den mengden legen har foreskrevet til deg. Les mer på Felleskatalogen.