MDMA og ettervirkninger

rustlf-logo 75x67Hei, Jeg har et spørsmål om ren MDMA. Forrige helg fikk jeg 16 kapsler med ren MDMA, som jeg tok over 3 dager. 1 dagen tok jeg 3, andre dagen tok jeg 4 og siste dagen tok jeg 8-9. Tror det var ca 0,125 i hver av dem, så dette var trolig alt for mye. Rusen var ikke så veldig sterk, og kombinert med ganske mye alkohol siste dagen. De neste 3-5 dagene har jeg fått problemer med søvn og mareritt, og jeg fikk de 2 siste dagene noen fæle «støt» i hodet. Det virker som hjernen er litt grumsete og i ubalanse, og jeg liker ikke dette i det hele tatt. Trodde det skulle være ganske harmløst, men jeg har ikke vært borti stoffet før. Tok en ecstacy pille for 12 år siden, men det er stort sett det. 2 ting å si om dette, har dere noen erfaring i om jeg risikerer noen langsiktige varige men av dette? Har ikke vært borti den typen kjipe bivirknigner av noe før, og i hvert fall ikke over så lang tid. Det andre er at til andre som leser dette. Jeg har tatt en del kokain, og føler det ikke er noe stort problem. Men dette MDMA opplegget som jeg ble fortalt skulle være mye bedre dop og uten noen bivirkninger: Ikke ta det, og i hvert fall ikke store doser. Det blir ikke bedre rus av å fylle på, og man betaler med dritt i mange dager. Takk for svar og en bra tjeneste.

Mann, 33 år fra Oslo
Egenskapene ved MDMA kan utløse psykiske lidelser. Hvis man bruker ecstasy regelmessig kan man bli deprimert, og hverdagen virker kjedelig og meningsløs. Søvnproblemer er utbredt blant ecstasybrukere. Man kan også få ulike typer angst og paranoia – panikkangst kan inntreffe selv lenge etter at stoffet ble tatt. Humørsvingninger og hukommelsestap kan forekomme. Så de symptomene du beskriver er ikke uvanlige etter bruk av MDMA. Her er et tv-klipp (fra NRK) med forskeren Jørg Mørland som forklarer virkninger og bivirkninger ved MDMA/ecstasy-bruk.
Det interessante, men samtidig skremmende ved ecstasy, er endringer som skjer i de serotonin-dannende neuroner. Dyreforsøk viser at etter flere gangers bruk af MDMA eller MDA skjer det et fall i produksjonen av serotonin. Dette fører til en redusert aktivitet i de serotonindannende neuroner og dermed til depresjon. Mengden av serotonin i sentralnervesystemet har stor betydning for hvordan vårt humør er. Det er sterkt omdiskutert om MDMA gir varige, fysiske skader. Skader i hjernens nervebaner hos forsøksdyr ser ofte ut til å reparere seg etter en tid.
Det er fint at du ønsker å advare folk mot farene ved MDMA. Hvis du allikevel snakker med folk som vil prøve det, anbefaler vi at du ber dem lese denne brosjyren. Her er det mange tips om hva man må passe på, og det står en del om mulige skadevirkninger.