kokain ikke lenger bare i helga

Jeg har en kompis som lenge har vært helgenarkoman, men etter jul har han gått over til å bli fulltidsnarkoman. Familien er i ferd med å gå i oppløsning. Barnet sliter på skolen, og det er mye uro i hjemmet. Fasaden er fin, men huset råtner innenfra. Hva gjør jeg?

Mann, 35 år fra Aust-Agder
Du skriver ikke om du har snakket med kompisen din om hans situasjon, eller om han har bedt deg om hjelp på noen måte. Vi vet heller ikke om han kun bruker kokain, eller hvor lenge han har brukt det. Det blir derfor litt vanskelig for oss å gi noe godt svar på ditt spørsmål.
Rent generelt kan vi si at hvis kompisen din selv innser at han har et problem og ønsker hjelp, kan han oppsøke lege og be om henvisning til spesialisthelsetjenesten. Der vil han bli utredet og få et tilbud tilpasset hans behov. Hvis du ønsker å hjelpe han med det kan du jo tilby deg å bli med han til legen. Videre kan du vise han at du vil være der for han som kompis, og at han kan prate med deg hvis han trenger det. Inviter gjerne til aktiviteter som ikke innvolverer rusmiddelbruk av noe slag (gjelder også alkohol), og vis at du ikke dømmer han.
Dersom kompisen din ikke innser at han har et problem, og ikke ønsker hjelp blir det straks mer vanskelig. Du kan ikke få han til å søke hjelp hvis han ikke vil det selv. Det er selvfølgelig fullt mulig å ta en samtale med han hvor du lufter din bekymring, men husk da at ansvaret for at han skal ta de «riktige» valgene ligger hos han. Vi legger med noen tips om hvordan du kan gjennomføre en slik samtale;
• Vær rolig når du snakker med ham, og ikke vær urimelig.
• Spør ham om hans rusmiddelbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik du har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig hans rusmiddelbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hans rusmiddelbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «kokainvrak» eller andre negative beskrivelser.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere ham ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk stoff sammen med ham.
• Ikke ta over ansvaret for hans plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for ham.
• Ikke nekt ham grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham heller ikke penger til det).
Hvis du ønsker å få et mer konkret svar er du hjertlig velkommen til å sende inn spørsmålet ditt med mer informasjon på nytt, eller du kan ringe oss hver dag kl 11-19.