Kjæreste som røyker hasj

keyHei. Jeg og kjæresten min har vært sammen i snart to år, og bodd sammen i et halvt. Det var ikke før for ett år siden at jeg fant ut at han hadde prøvd hasj. Han syntes selv at det ikke var noe uhyggelig opplevelse, og føler gjerne for å prøve det igjen. Jeg blir såret, lei meg og sint hver gang temaet dukker opp, og har ved flere anledninger vurdert å gjøre det slutt. Han er en ekstremt intellektuell person, og har lest mye om stoffet, og kommer alltid med «gode» argumenter for å bruke det. Han er vokst opp med en narkoman mor som ble ruset på hasj, paralgin forte m.m. Og han mener at han aldri kommer til å bli som moren, og at det er nettopp fordi han er vokst opp med henne at han er ekstra var på avhengighet. Jeg har prøvd å si at avhengighet er ikke noe man styrer. Så svarer han bare med at hvem som helst kan slutte, de må bare ha viljestyrke til det. Han flyttet til en nær slektning når han ble 15 der han første gang fikk prøve hasj fra en onkel. Etter det har han fått bedre kontakt med halvbroren sin som røyker jenvlig, og har fått av han når han har vært på besøk. Han bor heldigvis langt unna, men jeg blir bekymret når han blir invitert bort, og føler at jeg selv må gjøre om planene mine for å kunne bli med og overvåke. Jeg har aldri prøvd stoffet før, men kjenner mange som har ødelagt livet sitt med det, og som etterhvert har begynt med sterkere ting. Han hører aldri på meg, og mener at jeg kommer med for dårlige argumenter. Jeg har funnet ut at han har løyet til meg flere ganger når han sier at han aldri har røykt mens vi har vært sammen, han sa han at han mente at han aldri har røyket mens vi har vært sammen i samme rom! Det provoserer meg dypt når han driver med slike ordspill. Jeg føler jeg må være ekstra var på hvordan jeg ordlegger meg, for å unngå slikt igjen. Vi er begge to svært aktive personer og begge er i jobb. Jeg vet at han elsker meg. Men akkurat her hører han ikke på meg i det hele tatt. Han hører ikke på vennene mine som har familie som har ødelagt livet sitt med hasj. Jeg prøver å si at det er en grunn til at de prøver å gjøre det ulovlig igjen i Nederland. Jeg lurte på om dere kunne komme med noen gode argumenter mot hasj, og gjerne med kilder, siden han er svært opptatt av slikt. Kan det stemme at man får lavere terskel for å prøve andre ting når man har prøvd hasj? Stemmer det at THC blir liggende i kroppen i 6-10 uker etterpå? Kan man få dårligere hukommelse, og hvor lenge varer evt dette?

Kvinne, 23 år fra Oslo
Vi begynner med de siste spørsmålene dine. Du spør om det kan stemme at man får lavere terskel for å prøve andre ting når man har prøvd hasj. Dette er ikke et «ja» eller «nei»-spørsmål. Forskerne er ikke enige her, det er altså delte meninger. Noen argumenter for at hasj fører til tyngre stoffer (den såkalte gateway-hypotesen) er:
1. Endrede ønsker hos brukeren. En ofte benyttet forklaringen er at hasjrusen gir et fysisk/ psykisk behov eller ønsker om mer og sterkere rus. Tanken er at en hasjbruker etter hvert «trenger» mer og sterkere rusopplevelser og at vedkommende derfor prøver andre narkotiske stoffer for å dekke dette behovet. Det hevdes med andre ord at hasjbrukerens preferanser blir endret som følge av stoffbruken.
2. Sosial interaksjon. Mange har også hevdet at når man begynner med hasj, kommer man inn i et miljø som gjør at veien til andre stoffer blir kortere. Argumentet er at man gjennom hasjbruken møter brukere og selgere av tyngre stoffer – personer man ikke ellers ville møtt om man ikke hadde begynt med hasj eller marihuana. Den sosiale omgangen med brukere av tyngre stoffer kan øke risikoen for at en hasjbruker også prøver annen narkotika.
3. Endret tillit til offentlig informasjon. Tilliten til myndighetenes generelle advarsler mot narkotika kan svekkes av egne erfaringer med hasjbruk, dersom slik bruk ikke har gitt de negative opplevelsene eller konsekvensene som det offentlige advarte mot. En ikke-negativ hasjerfaring kan føre til at man heller ikke tror at annen narkotikabruk vil medføre store ulemper og farer, og dermed vil motargumentene for å prøve for eksempel amfetamin eller ecstasy tillegges mindre vekt.
4. Lavere terskel (kostnad) når man først har gjort én ulovlig ting. Siden all narkotikabruk er ulovlig i Norge, vil det å prøve hasj innebære at man trår over en grense. Når denne grensen er overskredet, kan terskelen for å prøve annen narkotika ha blitt lavere. Enkelte mennesker ville ifølge dette argumentet trolig ikke ha startet med heroin om de ikke først hadde prøvd hasj, fordi den store sperren mot heroinbruk er redusert av den forutgående hasjbruken.
Punktene 1-4 er hentet fra artikkelen Leder hasj til tyngre stoffer? fra SIRUS (Statens institutt for rusmiddelforskning).
Du spør om det stemmer at THC blir liggende i kroppen i 6-10 uker etter inntak. Svaret på det er at hvis man bruker mye og ofte (gjerne daglig), kan inntak av THC påvises i opptil 6-10 uker. Du spør om man kan få dårligere hukommelse. Svaret er ja, det kan man. Korttidsminnet påvirkes under rusen, og kan være nedsatt opptil et par dager etter rusen. Høyt forbruk av hasj kan også føre til det man kaller kronisk rus. Dersom man har røyket jevnlig over en lengre periode lagres det THC i fettvevet i kroppen og i viktige deler av hjernen. Man kan da bli gjennomgående mer passiv og få et lavere energinivå. Kronisk rus avhenger av hvor lenge og hvor mye cannabis man har inntatt. Mange opplever i denne tilstanden problemer med å konsentrere seg, holde på oppmerksomheten samt vansker med å finne de riktige ordene. Man kan også lettere glemme avtaler og få problemer med å vurdere tid. Evnen til planlegging kan bli dårligere, og man lever mer her og nå. For de aller fleste som klarer å slutte med hasj, er dette noe som ikke er permanent, men som går over med tiden.
Du nevner flere steder at du diskuterer med ham og ønsker argumenter mot hasj.  Her anbefaler vi deg en rapport som heter «Skador av hasch och marijuana» (på svensk, altså). Rapporten er en gjennomgang av vitenskapelige studier publisert til og med år 2008.
Men like viktig som å diskutere med ham og finne argumenter mot hasj, kan det være å tenke gjennom: Hvordan vil jeg ha det i forholdet? Hva er mine grenser? Hva godtar jeg og hva godtar jeg ikke? Poenget er nemlig at det å «vinne» en diskusjon med ham om hasjbruk sannsynligvis er ganske nytteløst. Du kommer til å bruke mye krefter og tid på en slik diskusjon, og som du allerede har erfart: det blir lett til ordkløveri og krangling. Skal du allikevel snakke med ham om dette, kan de følgende råd være nyttige:
• Vær rolig når du snakker med ham, og ikke vær urimelig.
• Spør ham om hans cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik du har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: «Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: «Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig hans cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hans cannabisbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser.
Du finner mer informasjon om dette under vår artikkel «Hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem
Det er ganske tydelig at dere trenger å snakke sammen om dette. Slike samtaler går ofte letter med hjelp fra andre. Det kan gå an å ta kontakt med et familievernkontor og få hjelp til å sortere ut hvordan dere ønsker å ha det i forholdet. Videre anbefaler vi deg å lese denne guiden; her er det mye info om hasj som du kan legge frem for kjæresten din. Og det står også en del om reaksjoner ved hasjbruk som du kanskje vil kjenne igjen hos kjæresten din.
Det kan også være en hjelp for deg å ta kontakt med veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere (Oslo), og få tips og råd om hva du skal gjøre.