Hvordan virker kokain?

kokainDa jeg mistenker at min sønn doper seg på kokain lurer jeg på hvordan jeg kan se det på han og hvordan dette stoffet virker. Akkurat som situasjonen er nå så har vi forsøkt å stille opp og hjelpe han uten å stille spørsmål om noe, da vi gjerne vil få ham litt på glid før vi tar opp litt mere konkrete spørsmål. Gjør vi feil?

Mann, 34 år fra Telemark
Kokain gir en rask og intens, men kortvarig rus. Aktiviteten i sentralnervesystemet øker, noe som får brukeren til å føle seg mer våken og energisk. Sniffing av kokainklorid er den mest utbredte bruksmåten, og pulveret omtales gjerne som coke, cola, charlie, blow, flake, snø eller pudder. Kokainrusen påvirkes av forventninger, hvor mye man har prøvd før, stoffets renhet, hvor mye man tar og på hvilken måte. Virkningen kommer raskt etter inntak og opphører raskt. Rusen gir en følelse av våkenhet, å være «konge» med høy selvtillit og mye energi. Tretthetsfølelsen blir undertrykket. Man kan bli pratsom, rastløs, aggressiv, engstelig eller panisk. Mange føler seg fysisk sterke og at de får stor mental kapasitet. Vanlige fysiske reaksjoner er tørr munn, svetting, temperaturstigning, liten matlyst og høy puls. Stoffet har en lokalbedøvende effekt i munn og svelg, og pupillene utvider seg. Noen blir kvalme og får kramper. Store doser kokain over noen timer kan føre til angst, paranoia og hallusinasjoner. Vi anbefaler følgende lenker:
Dere gjør ikke noe feil ved å prøve å få ham litt på glid før vi tar opp litt mere konkrete spørsmål. Men det er ofte vanskelig å få til en god samtale uten råd fra andre. Derfor anbefaler vi dere å prate litt med noen fagfolk før dere skal ta opp konkrete spørsmål om kokainbruken hans. Dere kan ringe oss på 08588 alle dager mellom 11 og 19. Dere kan også ta kontakt med en av de følgende hjelpetjenester for pårørende.