Hvor går grensa?

keyJeg har en samboer som jeg har vært sammen med i 6år. Så lenge vi har kjent hverandre har han vært veldig opptatt av drikking i helgene, men jeg syns det bare har blitt verre og verre. Han er 28 år og drikker både fredag og lørdag hver eneste helg. Når han starter å drikke greier han ikke stoppe, han drikker seg ikke bare brisen, han drikker til han nesten ikke kan stå på bena. De siste mnd har han vært ute hele natta både fredager og lørdager, kommer ikke hjem før i 5-6 tida på morgenen, og da gjerne så full at han tryner inn døra. Drikkingen går foran alt annet, både meg og andre i familien. Han kan aldri være med i familieselskaper på lørdager, for da skal han jo ut. Da jeg skulle på julebord før jul nektet han å ha en edru kveld så han kunne kjøre og hente meg, da mente han fredagen var bortkasta, og det gadd han ikke bare for å kjøre meg. (Selv drikker jeg veldig sjeldent fordi han har gjort dette til noe veldig negativt for meg, så det er ikke sånn at jeg spør han ofte om noe slikt) Han har uteblitt fra bursdagsselskapet mitt fordi han drakk hele natta og dermed sov når vi skulle ha selskap, og jeg måtte stå og forklare både hans og min familie hvorfor han ikke var til stede. Før kunne vi dra ut på en fest sammen, men etterhvert begynte jeg å holde meg hjemme fordi han blir ubehagelig mot meg i fylla. Han er ytterst sjeldent fysisk, han har «bare» dyttet til meg et par ganger, men han er veldig stygg i munnen mot meg og blir sint på meg for alt. Han blir lei seg dagen etter, men han prøver jo ikke gjøre noe med det. Jeg lurer rett og slett på hvor man setter grensa for å si at noen har et alkoholproblem? Han drikker ikke i ukedagene, men som sagt veldig mye hver eneste helg. Han har også prestert å si at han jobber jo hele uka for å kunne drikke i helga, og det syns jeg er skremmende å høre. Jeg har først nå begynt å snakke med familien hans om dette, og de er like bekymret som meg. Vi har alle prøvd å snakke med han, men ingen kommer gjennnom… Både faren, bestefaren og søstra til bestemora hans har misbrukt alkohol, så det ligger mye av det bakover i slekta. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å skjønne hvor dette bærer hen, han setter alkoholen foran alle som er glade i han. Jeg har kommet dit i livet at jeg ønsker meg barn og hus, men jeg kan ikke få barn med en som drikker seg sørpe full hver helg, og som bruker opp alle pengene sine på alkohol i stedet for å spare opp til huskjøp osv…

Kvinne, 24 år fra Østfold
Du spør hvor man setter grensa for å si at noen har et alkoholproblem. Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
• De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning.
2. Abstinenssymptomer.
• De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
• Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
• De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger.
Etter det vi kan se av ditt innlegg fyller samboeren din kriteriene for å kalles misbruker (minst tre av symptomene har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder). Det virker som symptomene/punktene 3, 5 og 6 er de som kommer tydeligst frem i det du forteller.
Vi vil råde deg til at du kjenner etter hvor din egne grenser går og at han, og dere sammen, går til konkrete tiltak for å finne hjelp til en løsning på problemet. Prøv å sett deg ned sammen med kjæresten din og fortell hvordan du føler deg når han drikker så mye, si hva det gjør med deg i situasjonen og beskriv hvordan han oppfører seg. Spør han gjerne om han forstår at du opplever det ubehagelig, og om hvordan han opplever seg selv når han er så full. Fortell gjerne hvordan du og familien hans opplever ham. Spør om det betyr noe for han hvordan dette er for dere, og om det betyr noe for ham hvordan du føler deg og opplever situasjonen. Den første målsettingen kan være at samboeren din innser at han trenger hjelp og at han må oppsøke noen som kan bistå ham å få noen konkrete planer på bordet for hva han faktisk skal gjøre for å endre sitt forbruk av alkohol. Dersom det er slik at han ønsker hjelp, er det lege eller NAV som kan henvise til behandling.
Når det gjelder deg vil vi anbefale deg å tenke nøye gjennom den situasjonen du har kommet opp i. Er dette forholdet noe du ønsker å satse på? Mange pårørende til rusmisbrukere glemmer å ta vare på seg selv, noe som fører til at de får svært redusert livskvalitet. Husk at du ikke kan redde han, kun støtte han hvis han selv bestemmer seg for å gjøre noe med sitt problem. Hvis du skulle ønske å prate med noen om dette er du hjertlig velkommen til å ringe oss for en prat, eller snakke med veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere. De har nummer 22993490. Du er også hjertlig velkommen til å ringe oss for en anonym prat.