Hva kan jeg gjøre?

keyHar en nær kompis av meg som fortalte igår kveld at han var rusmisbruker og hadde vært det i 2år. jeg hadde ingen anelse om dette og fikk sjokk. han var ruset da han fortalte det. Og han spør etter hjelp. Men jeg har ikke anelse om dette. jeg har ligget våken i hele natt og føler meg helt forferdelig ligger med feber og har marerit pga dette. Han er selv lei seg og har psyksike lidelser. Hva kan jeg gjøre for og hjelpe han? jeg vil ikke mase og være i veien for han. jeg spurte hva han hadde gjort vist han var i mine sko, og da sa han at han hadde knekket sammen. Har du/ dere kanskje en person som har vært der i samme situasjon som han kunne kanskje ha snakket med? tror du det ville hjelpe? hilsen en bekymringfull jente

Kvinne, 18 år fra Telemark
Det er ok å ta en prat med din kompis om problemet. Hvis det er vanskelig for deg, så kan du kanskje snakke med noen om det. Enten dine foreldre eller noen andre voksne du stoler på, kanskje er det en helsesøster på skolen din eller en Utekontakt der du bor? Kanskje foreldrene dine eller noen voksne venner av familien din kan være noen å diskutere med, det kan jo være at de har noen tanker de kan dele med deg. Se også på klara-klok.no, der kan du finne blant annet helsestasjon for ungdom, hjelpetelefoner, lenker, krisesenter, barnevernsvakt, utekontakt osv.
Din kompis – eller dere sammen – er hjertelig velkommen til å ringe oss når som helst (åpent 11-19 alle dager). Dere kan få råd om hvordan han bør gå fram for å få hjelp.