Hva gjøres egentlig, og hva burde bli gjort for og hindre heroin og metadonmisbruk?

articlesJeg har en skoleoppgave, og jeg finner veldig lite stoff om dette. Jeg lurte på om dere kunne si meg litt om hva som gjøres og hva dere mener burde bli gjort?

Kvinne, 14 år fra Østfold
Det du spør om er hvordan man forbygger rusmisbruk. Det er ofte de samme måtene å forebygge på uansett hvilket rusmiddel det er snakk om. For å lykkes i dette arbeidet, må forebygging skje på alle de forskjellige arenaer som befolkningen befinner seg: i hjemmet, på skolen, i fritiden og på arbeidsplasser.
Forskjellige former for forebygging er veldig godt beskrevet i artikkelen «Hvilke forebyggende tiltak finnes mot narkotika?» på siden forebygging.no. Vi anbefaler deg også å lese artikkelen «Hva er god forebygging av rusmiddelproblemer?» av forsker Ingeborg Rossow ved Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS).
Når det gjelder metadon, så brukes det i legemiddelassistert rehabilitering av heroinmisbrukere. Metadon er altså et stoff som brukes for å hindre heroinmisbruk (selv om metadon er et rusmiddel).