Hva gjør jeg som pårørende?

Jeg er for tiden samboer med en som er rusmisbruker, men som har et ønske om å slutte. Han bruker subutex, og hver gang han sier at nå skal han ikke kjøpe mer, så går det en uke, også er han gang igjen. For meg er det veldig vanskelig å forholde seg til dette. Jeg sitter med en klump i magen følelse og jeg sliter voldsomt med å stole på han. Hva kan jeg kreve og hvor press kan jeg legge på han i forhold til det at han fortsetter misbruket?

Kvinne, 40 år fra Buskerud
Vi skjønner godt at du har problemer med å forholde deg til det din samboer sier når han ved flere anledninger har sagt en ting, og ender opp med å gjøre noe helt annet. En naturlig konsekvens av det er at du slutter å tro på det han sier. Du spør om hvor mye du kan kreve og hvor mye press du kan legge på han. Desverre finnes det nok ikke noe fasit svar på det, her må du nesten prøve deg frem å se hvor langt du kan gå.
Selvfølgelig  kan du kreve at han skal slutte, men det hjelper jo lite hvis han ikke innfrir kravet. Du kan ikke bestemme for han at han skal slutte, heller ikke presse han til det. Det er noe han må komme frem til, og ønske selv. Det du kan gjøre er å kreve at han er rusfri i din nærhet, og be han gå når du oppfatter han som ruspåvirket. På den måten velger du ikke bort han, men du velger bort rusen hans.
Du skriver at han flere ganger har sagt at han skal slutte. Neste gang dere snakker om det, spør han om hva han har tenkt å gjøre helt konkret. Fortell gjerne at du ikke lenger tror på det han sier, og be han sette opp en skriftlig plan på hva han helt konkret skal gjøre. Husk at subutex er et vanedannende stoff, og at han bør trappe ned og ikke slutte brått hvis han skal unngå å bli dårlig. Støtt han på at dette er vanskelig, men absolutt ikke umulig. Hvis du føler behov for å prate med noen om dette er du hjertlig velkommen til å ringe oss på 08588 hver dag kl 11-19.