Heroin

heroin_liten1. Hvorfor er heroin farlig, på hvilken måte? 2. Hvis en har i langt tid misbrukt heroin hvordan kan den personen kvittet avhengigheten? 3. Kan du gi forslag til hva slags samfunnmessige skader heroin kan gi ?

Mann, 23 år fra Oslo
Virkning av heroin.
Virkningen vil være forskjellig hos en som tar stoffet en enkelt gang, sammenlignet med en som tar stoffet gjentatte ganger. Virkningen av en dose heroin varer oftest noen timer. Den smertestillende virkningen dominerer dersom brukeren på forhånd har sterke smerter. Hvis man ikke har slike, vil stoffene først og fremst gi en følelse av rus og velvære. Videre kan virkninger som nedsatt evne til selvkritikk, likegyldighet og følelse av virkelighetsflukt være mer eller mindre framtredende. Noen blir mer rastløse, men andre blir trøtte. Kvalme, vannlatingsbesvær, forstoppelse, kløe og munntørrhet er vanlig. Pupillene blir små. De fleste opioidene kan redusere den kritiske sansen og øke risikovilligheten, samt påvirke ferdighetene og reaksjonsevnen i forbindelse med bilkjøring og betjening av redskaper og maskiner.
Hvorfor er heroin farlig, på hvilken måte?
Etter langvarig og høyt forbruk vil misbrukere oftest bli preget fysisk og psykisk, komme i dårlig form, få nedsatt initiativ og følelsesmessig ubalanse. Videre vil man ofte pådra seg hudinfeksjoner på stikkstedene og virusinfeksjoner som hepatitt (leverbetennelse) og hiv. Dette skjer blant annet på grunn av ureint brukerutstyr, ødelagte blodårer m.m. Blant kroniske misbrukere er det en betydelig økt sykelighet og dødelighet sammenlignet med resten av befolkningen. Etter større doser kan pustesenteret i hjernen påvirkes, slik at man ”glemmer” å puste. Dette kan føre brukeren inn i en livstruende tilstand, der lammelse av pustesenteret kan være en årsak til overdosedødsfall. Personer som har tatt for store doser, kan være vanskelige å få kontakt med. Huden blir kald, blek og blåaktig og snorkelyder kan forekomme som tegn på redusert pustefunksjon. Død kan inntre kort tid etter inntak, men det kan også ta flere timer.
Hvordan bli kvitt avhengigheten?
En langtidsmisbruker kan ha behov for rehabilitering over måneder og år, fordi mange fysiske og psykiske funksjoner har vært skadelidende. Denne rehabiliteringen kan dreie seg om psykiatriske og indremedisinske/kirurgiske tiltak, så vel som sosialmedisinske tiltak med bolig, arbeid, ettervern etc. I økende grad anvendes medikamentell støttebehandling eller substitusjonsbehandling, som har som mål å redusere eller eliminere suget etter illegalt stoff. Dette kalles legemiddelassistert rehabilitering (LAR). Tilbakefallsprosenten etter gjennomgått rehabilitering er ikke ubetydelig, og for mange vil substitusjonsbehandling ha preg av livslang behandling.
For å få henvisning til behandling kan man kontakte sin fastlege eller en ruskonsulent i Nav.
Informasjon om rusbehandling ligger på www.frittsykehusvalg.no. Her kan du gå inn og søke på «rus og avhengighet.» Du finner oversikt over avrusing, poliklinikker og korttids/langtids døgnplasser innenfor helseregionene. Du finner oversikt over ventetider og kvalitetsindikatorer på de ulike stedene. Det er også mulig for deg å ringe Fritt Sykehusvalg for generell informasjon og informasjon om pasientrettigheter. Telefonen er åpen på hverdager mellom 0800 og 1500. Det er gratis å ringe fra fasttelefon, fra moblitelefon er det ulike takster avhengig av ditt abonnement. Nummeret til Fritt Sykehusvalg er 800 41 004.
Samfunnmessige skader.
Samfunnet kan for eksempel bli skadelidende i form av store utgifter til rusbehandling og helsehjelp, og økt kriminalitet.