Heroin

rustlf-logo 75x67Hei! Litt nervøs, har vært rusmisbruker i 10år, klarte meg nykter i tre år. Hadde en del sprekker i fjor, satte mitt første skudd heroin for ca 1mnd siden, vært nykter siden da. Jeg har vært syk, blir ikke bedre, feber, smerter, pustevansker. Flaut å gå til lege. Vet dere om noe lege/hjelp som er anonymt sånn utenom fastlegen?

Kvinne, 28 år fra Akershus
Hvis du vil ha hjelp av helsevesenet anonymt, skal nok det litt til. Saken er den at lege/legevakt og helsevesenet generelt er pliktig å skrive journal på pasientene sine. Men helsepersonell har taushetsplikt, så du har ingenting å frykte. Det er klart dette er flaut, men kanskje det er verdt det, med tanke på at du er bekymret for helsea di. Det finnes nettjenester som kan svare deg på medisinske spørsmål. Et eksempel er lommelegen.no. Du kan ringe til oss anonymt, og vi kan i alle fall drøfte saken med deg. Hvis du har vært nykter i 1 måned, er det usikkert om din feber, dine smerter og dine pustevansker er relatert til rusbruken. En mulighet er også å snakke med noen som driver med feltpleie og smittevern. F.eks. kan du ringe avdelingen i Oslo på nummer 22 80 75 50.