Har mor et problem?

vinflaske og -glassHei. Min mor har oppført seg noe merkelig i det siste. Hun later som hun får hosteanfall hver gang hun åpner en boks øl på kjøkkenet, for å overdøve lyden av boksen. Hun har også gjemt ølbokser rundt i huset, gjerne rett etter hun har åpnet de, slik at hun kan ta en slurk mens jeg ikke ser det. Jeg har ikke sett henne skikkelig full, men hun drikker rundt 2 halvlitere hver dag (som jeg har lagt merke til) pluss en halvannen liter vin i uka. Er dette greit, eller begynner det å bli litt skummelt? Virker som at hun drikker for å kunne slappe av.

Kvinne, 23 år fra Nordland
Du beskriver en ganske alvorlig situasjon som både du og moren din lever i, og det virker på oss som dere begge trenger hjelp. Du beskriver at din mor drikker hver dag. Et slikt forbruk er høyt, og din mor har trolig et problem i forhold til alkohol. I tillegg virker det som hun prøver å skjule det, noe som også tyder på at hun har et problem i forhold til alkohol.
Vi vil oppfordre deg til å finne noen du tør å snakke med om dette. Har du noen voksne som du stoler på? Det kan være din far, en god venninne eller venn, besteforeldre eller andre slektninger og venner? Vi vil også tipse deg om BARsnakk. Dette er et praterom for deg som har en mor eller far, eller andre du bryr deg om, med rusproblemer. De kan hjelpe deg til riktig hjelpeinstans, slik at du får den hjelpen du trenger. På BARsnakk er du 100% anonym, så du trenger ikke ha dårlig samvittighet, eller tenke at du gjør noe galt når du snakker her. Hvis du ikke vil snakke, trenger du ikke det heller. Du kan også bare gå inn på forumet vårt og lese hva andre har skrevet. Kanskje finner du noen som er i samme situasjon som deg, og som tenker på de samme tingene du tenker på.