Far som drikker og doper seg

Jeg har en far som har vært alkoholiker så lenge jeg har visst. Han har også prøvd narkotiske stoffer, og jeg er veldig redd for at noe fryktelig skal skje med han. Jeg har lyst til å besøke han, men mamma sier at det er best jeg ikke gjør det. Jeg veit hun tenker bare på min egen sikkerhet, men det er fortsatt vanskelig. Jeg tenker på han hele tiden, og han ringer meg innimellom. Men jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre med han. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre med han?

Kvinne, 14 år fra Vestfold
Så fint at du skriver til oss, det er ikke enkelt å være deg når faren din ikke har det så bra. Det er vanskelig å ha en pappa (eller mamma) som har et rusproblem. Barn og unge trenger trygghet når de er hos sine foreldre, og når de har en forelder som drikker for mye eller bruker narkotika, vil noe av denne tryggheten forsvinne. Det er de voksne sitt ansvar å se til at barna ikke blir rammet av dette problemet, og det er nok derfor din mor ikke ønsker at du skal besøke faren din. At du bekymrer deg for din far er helt naturlig, men prøv å huske at hans helse ikke er ditt ansvar. Barn og unge er ikke ansvarlig for at foreldre ruser seg eller for konsekvensene det får for dem og familien.
Hvis ingen har snakket med deg om din situasjon, så foreslår vi at du tar kontakt med noen som kan støtte deg. Det kan være helsestasjon for ungdom der du bor eller en lærer eller helsesøster på skolen. Det kan nemlig være lurt å finne noen du kan prate med om problemene dine. Det er ofte til god hjelp å sette ord på det en føler og si fra om det du trenger hjelp til. Hvis du synes det er vanskelig snakke med noen du kjenner, så kan du gjerne ringe oss på RUStelefonen 08588, vi har åpent hver dag mellom 11-19. Du kan også gå inn på bar.no, det er nettsiden til en forening som jobber for å hjelpe barn og unge med foreldre som har rusproblemer. Lykke til fremover.