Eks som er alkoholiker og har felles barn

keyHei Jeg har en ekssamboer som jeg mener er alkoholiker, men som selv benekter det. Han sluttet å drikke 1 år, men så begynte han nettop igjen fordi han var så deprimert og lite sosial. Jeg sliter med å stole på han. Er redd for at han drikker når han har vårt felles barn hos seg og er livredd for at han ikke skal møte opp når han skal fordi han er på fylla. Dette hendte ofte før og jeg måtte fortelle vårt barn at han var syk og ikke kunne hente han. han har dårlig hukommelse og glemmer ofte at vår sønn må gjøre lekser og følge opp så det har hendt jeg må gjøre de med han sent på kvelden etter leggetid. Han er personlig konkurs, droppet nettop ut av skolen han fikk betalt via nav og har altså begynt å drikke og er mer lykkelig i følge han selv. Jeg har selv blitt helt avholds etter min erfaring med han. Jeg blir kvalm av alkohol p.g.a alt det jeg forbinder med alkoholrus. Jeg vet han elsker sin sønn over alt på jord og han er et snillt menneske, men jeg vil ikke at min sønn skal oppleve skuffelse. Han vil ha sin sønn mer og sa han skulle ta kontakt med advokat. Jeg ser helst at han ikke har annet samvær enn overvåket. Hva kan jeg få til? Er redd ingen tror meg for han er veldig flink til å manipulere folk rundt seg og foreløpig kan kontrollere seg. Hans far er alkoholiker og hans besteforeldre på fars side. Jeg jeg vet han var på fylla fra torsdag kveld til lørdags morgen. Vi skulle snakke sammen fredag kveld, men da møtte jeg han helt snøvlefull kl 19.30. Bare dette var et brudd på en avtale for min del.Han kan jo ikke bare ringe når det passer han for å avtale. Jeg vet dette vil bare utvikle seg til mer og mer……. . Han klarer aldri å stoppe etter en og blir sittende til langt på morgenen alene eller på nachspill. Da vi bodde sammen la jeg meg, han sa han skulle komme snart, ble sittende til 4-5 og 6 på morgenen. Da jeg sto opp la han seg ofte. Var fyllesyk resten av dagen og jeg var alene med å finne på ting med vårt barn. Dette pågikk hver helg. Jeg vet det kommer til å ende slik…..desverre. Det værste er at han sier nå at det aldri hendte!!! Han husker ikke at det var så ille, men det gjør jeg……hva skal jeg gjøre? Hilsen frustrert mor som vil det beste for sitt barn!

Kvinne, 31 år fra Vestfold
Vi skjønner deg veldig godt når du skriver at du ikke har tiltro til at din ekssamboer er i stand til å ivareta deres sønns behov, både fysisk og psykisk. Med utgangspunkt i det du skriver virker det ikke som at han har forstått alvoret og omfanget av sitt alkoholproblem. Og så lenge han ikke skjønner at han har et problem er det vanskelig å gjøre noe for å hjelpe han, det må han finne ut av selv.
Slik vi ser det, er ditt ansvar først og fremst å ta vare på barnet, og sørge for at han ikke blir belastet med sin fars alkoholproblem, noe du synes å være enig i. Og når situasjonen er slik som du beskriver (barnefar vil ikke ha hjelp, bryter avtaler, drikker mye) må du kanskje nekte samvær inntil videre. Dette er noe du kan gjøre med begrunnelse i at du mistenker uforsvarlig alkoholbruk i hjemmet, og omsorgssvikt som følge av det. Dersom du har hovedomsorg for sønnen deres er det faktisk ditt ansvar å ikke utsette han for situasjoner som kan være uheldige for han. Hvis din eks vil ha samvær er det hans ansvar å vise at han er i stand til å ivareta sønnen deres på alle måter. Det kan være lurt for deg å kontakte barnevernet for råd og veiledning, de vil som deg ha barnets beste i fokus. Du kan lese mer om fremgangsmåter og prosedyrer på barnevernet.no
Du kan også ringe RUStelefonen 08588 hvis du vil snakke med oss om din situasjon, vi er tilstede hver dag mellom 11 og 19. Lykke til.