Blackouts

vinflaske og -glassHei. I det siste har jeg begynt å få blackout når jeg drikker. Det har ofte skjedd at jeg har glemt små ting jeg har sagt eller gjort etter en dag på fylla, men i det siste har jeg fått blackouts som begynner å bli svært ille. Hele kvelden min blir borte etter bare fire øl, og jeg husker ingenting av det dagen etter på – ikke så mye som et lite glimt. Det største problemet, er at jeg ikke bare glemmer hele kvelden, jeg blir også til en helt annen person. Som person, er jeg vanligvis en søt og hyggelig, og omtenktsom jente liker jeg å tro selv, men når jeg får slike blackouts blir jeg frekk og usaklig. Jeg slenger dritt til venninner, og sier masse tull jeg vanligvis ikke ville sagt. I tillegg begynner jeg å snakke på et helt annet språk, har jeg hørt av flere. Blant annet svensk, og noe som høres ut som spansk, og språk ingen av noen av de andre kan. I helgen var det så ille, at jeg kysset en annen gutt, enda jeg har kjæreste, og dette er en tanke som ikke engang slår meg i edru tilstand. Når jeg forteller kjæresten min at jeg får slike blackouts, tror han ikke på meg. (Noe jeg egentlig kan skjønne, fordi jeg ikke ante at det gikk ann før nå). Jeg synes dette er ganske skremmende, i og med at dette kun har hendt i det siste, og at det skjer etter små mengder alkohol. Jeg har alkoholmisbrukere i familien min, kunne dette vært en årsak til at dette skjer med meg? Om ikke, hva kommer disse blackoutene fra? Jeg trodde til å begynne med, at det var sprit som var problemet, men slik jeg har skjønt det nå er det all type alkohol. Jeg har bestemt meg nå for å holde meg unna alkohol, da dette ødelegger forholdet mitt mellom meg og kjæresten, og mellom meg og gode venner. Jeg vil bare ha svar på om det er noe galt.

Kvinne, 17 år fra Oslo
For det første er det veldig modent av deg å ta konsekvensene av en del ubehagelige opplevelser med alkohol. Du har bestemt deg for å holde deg unna alkohol, og det er kanskje lurt, i alle fall for en periode. Når det gjelder blackouts, kan vi si en del om hva som skjer og hvorfor det skjer. At du har alkoholmisbrukere i familien din, kan være med på å gjøre deg mer sårbar for flere av alkoholens virkninger. Men det er neppe den direkte årsaken til dine blackouts.
Alkohol kan føre til blackout fra 1-1,5 promille og oppover. Det som skjer er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at man ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er man ved bevissthet. Forhold som væskebalanse, hvor fort man drikker og om man drikker på tom mage også er avgjørende for hvor høy promillen blir, ikke bare hvor mye man drikker.
Blackouts er vanligvis forbundet med inntak av store mengder alkohol. Undersøkelser av folk som ofte har blackout viser imidlertid at blackout ikke er direkte knyttet til mengden man drikker. Det som synes å ha like stor betydning er hvor fort promillen stiger. Hvis du er «stiv» i engelsk, kan du lese mer om denne undersøkelsen og blackout generelt her.