Begår narkotikamisbrukere annen kriminalitet når de skal finansiere dopingmisbruket sitt?

rustlf-logo 75x67Hei! Jeg syns det er veldig vanskelig å finne informasjon om dette på nette. Jeg har hørt om prostitusjon, men lurte på om du hadde noen andre kilder som kan brukes. Takk uansett!

Kvinne, 16 år fra Oslo
Det er, som du sier, vanskelig å finne informasjon om dette på nettet. Misbrukere av rusmidler begår veldig ofte annen kriminalitet – ved siden av selve bruken – for å finansiere forbruket. Prostitusjon er én måte, men de fleste som prostituerer seg for å skaffe stoff er kvinner. Og det er langt fra alle kvinner som prostituerer seg. Så hvordan skaffer de penger? Det vanligste – både for menn og kvinner – er nok en av disse formene for kriminalitet:
• Vinningskriminalitet som tyveri, innbrudd, salg av tyvegods osv.
• Salg av stoff.