Avrusning

articlesHei! Jeg lurer på hvordan avrusning for narkomane fungerer? Jeg skjønte ikke så mye av de forrige artiklene jeg leste om avrusning. Får de medikamenter? Blir de lagt inn? På forhånd takk!! (Dette er til en skole oppgave)

Kvinne, 15 år fra Akershus
Avrusing kan foregå på ulike måter alt etter hvilke rusmidler vedkommende har brukt, og hvordan vedkommende selv velger å avruse seg. Hvis man velger å avruse seg på instutisjon, blir man de fleste plasser tilbudt nedtrapping på ulike medikamenter. Det finnes også steder der man ikke får nedtrapping, men blir tilbudt annen type medikament for å døyve smerter, kvalme, feber og indre uro blant annet. Noen få blir tvangsinnlagt på avrusing, men det er kun hvis de er veldig dårlige og legen betegner de som en fare for eget eller andres liv. Noen andre velger å avruse seg på egen hånd.
Vi legger ved en link til to ulike avrusingssteder i Oslo.