Avhengighet av paralgin forte

Jeg har brukt paralgin forte i noen år,det siste året veldig mye,noen dager har jeg vært oppe i 15-25 pr dag,siste tiden ca 9-15 pr dag.Nå ser det ut til at det blir bråkutt.Og jeg gruer meg.Hva kan jeg forvente fysisk og psykisk av abstinenser?Og hvor lenge vil det vare?Hvor lenge varer den værste delen?Kunne tenkt meg å tatt det opp med fastlegen slik at jeg kansje kunne blitt nedtrappet istedet,men det er vel ikke noe han vil gjøre?Han har forskrevet det til meg,men jeg har også fått fra familie,så han er jo ikke skyld i hele det store forbruket,vet likssom ikke hva jeg skal gjøre,vet ikke hva som kommer til å skje heller.Jeg er så redd…

Kvinne, 34 år fra Aust-Agder
En viss andel av kodeinet (5-15%) i Paralgin  Forte omdannes til morfin. Så hvis du har brukt såpass store doser av Paralgin Forte over tid vil nok kroppen din ha fått jevnlig tilførsel av morfin. Når du slutter, og morfinet går ut av kroppen, vil du nok oppleve abstinenser med fysisk og psykisk ubehag. Noen opplever abstinensen som en influensalignende tilstand, med uro og søvnløshet. Andre kan få kramper, problemer med magen og føle seg veldig dårlige. For de fleste vil dette ubehaget gå over i løpet at 5-10 dager. Du kan lese mer om opiatabstinenser her.
Vi tror det kan være lurt at du tar det opp med fastlegen din at du har tenkt på å kutte ut. Det finnes medisiner som lindrer abstinensene, og som gjør det lettere å trappe ned eller slutte. Du skriver ikke noe om hvorfor han har foreskrevet Paralgin Forte til deg, men det er vel en grunn til det, og hvis du slutter trenger du kanskje noe annen medisin.