Avhengig av Lorazepam

Heisann! Jeg har bodd i Sør Amerika i 10 år og kommer hjem til Norge avhengig av 2 mg Lorazepam i 3 år, en medisin som ikke finnes i Norge. Jeg har lyst å prøve og trappe ned langsomt. Er det noen behandlingssteder hvor en kan trappe ned langsomt? Leser på Ashton manual at de ikke anbefaler en hurtig nedtrapping på sykehus. Hvilke erfaringer har dere?

Mann, 40 år fra Rogaland
Alle studier og erfaringer tilsier at langsom avvenning er å anbefale når det gjelder nedtrapping på alle former for benzodiazepiner. En studie viser at en avvenning- og nedtrappingsperiode på 10 uker var vellykket hos de fleste og ga lite abstinenssymptomer. Men du kan nok trappe ned raskere enn det, og allikevel unngå de verste abstinensene. Det er fornuftig å gjøre dette i samråd med helsepersonell. Vi anbefaler deg å snakke med legen din om dette, og ev. få nedtrapping på et annet benzodiazepin enn lorazepam.
Hvis du ønsker nedtrapping/avrusning i helsevesenet, trenger du henvisning fra lege eller ruskonsulent i Nav. Så legen er nok et godt sted å begynne uansett. Når det gjelder nedtrapping/avrusning i  din region, anbefaler vi Rogaland A-senter (her er det også kort ventetid). Ved ev. innleggelse på Rogaland A-senter blir du undersøkt av lege. Da blir det også gjort en individuell vurdering om det er medisinske behov for medikamentell nedtrapping som ledd i forebygging og lindring av abstinenser. Her kan du lese mer om behandlingstilbud ved Rogaland A-senter. På nettsiden frittsykehusvalg.no finner du en oversikt over behandlingstilbud i Norge og informasjon om dine rettigheter m.m. Du kan også ringe til en pasientrådgiver på 800 41 004 hvis du vil snakke med Fritt Sykehusvalg direkte. Her er informasjon om telefontjenesten.