Alkoholiker

promillesymbolHei. min far er alkoholiker. og han har vært det så lenge jeg har kjent han. han bor fortsatt hjemme og han får hjelp. jeg vil ikke at han skal bo her lengere. føler ikke at han er noe som far for meg. men han blir jo seff deperimert når jeg sier det. hva kan jeg gjøre? trenger noe råd.

Mann, 16 år fra Buskerud
Så fint at du skriver til oss, det er ikke enkelt å være deg når faren din nå får hjelp og du har det fortsatt ikke bra. Det er vanskelig å ha en pappa (eller mamma) som har et alkoholproblem. Barn og unge trenger trygghet når de er hos sine foreldre, og når de har en forelder som drikker for mye vil noe av denne tryggheten forsvinne. Det er de voksne sitt ansvar å se til at barna ikke blir rammet av dette problemet. At din far blir deprimert når du sier at han ikke føles som en far for deg er ikke ditt ansvar. Barn og unge er ikke ansvarlig for at foreldre ruser seg eller ansvarlig for konsekvensene det får for familien.
Du skriver ikke noe om hva slags hjelp han får, men siden du er mindreårig og bor hos ham håper jeg at noen av de som hjelper far også har snakket med deg om hvordan du har det hjemme?
Hvis ingen har snakket med deg om din situasjon, så foreslår vi at du tar kontakt med noen som kan støtte deg. Det kan være barnevernet der du bor eller en lærer eller helsesøster på skolen. Det kan nemlig være lurt å finne noen du kan prate med om problemene dine. Det er ofte til god hjelp å sette ord på det en føler og si fra om det du trenger hjelp til. Hvis du synes det er vanskelig snakke med noen du kjenner, så kan du gjerne ringe oss på RUStelefonen 08588, vi har åpent hver dag mellom 11-19. Du kan også gå inn på bar.no, det er nettsiden til en forening som jobber for å hjelpe barn og unge med foreldre som har rusproblemer. Lykke til fremover.