Alkohol

vinflaske og -glassJeg har perioder der jeg drikker hver dag, og så mye at jeg ikke husker ting, havner i bråk og får ekstrem aggresjon. Disse periodene varer gjerne fra 10-20 dager, og jeg har hatt tre sånne «perioder» de siste fire månedene. Jeg har selv ingen forklaring på hvorfor jeg drikker så mye, det bare skjer. Venner har begynt å utrykke at de er redde for at jeg har et alkoholproblem og at jeg burde søke hjelp. Men er virkerlig fire mnd lang nok tid til å si at jeg har et problem? Og hvordan skal jeg evt gå frem om jeg vil ha hjelp?

Kvinne, 21 år fra Sør-Trøndelag
Det er nok liten tvil om at du er i ferd med å få et problem med alkohol. Ting som tyder på det er:
• Du skriver til oss om din egen drikking (det er vi veldig glade for at du gjør!).
• Du har perioder på 10-20 dager der du drikker hver dag.
• Du drikker såpass mye at du ikke husker ting (blackout).
• Du havner i bråk og får ekstrem aggresjon.
• Dine venner har begynt å utrykke bekymring.
• Du er relativt ung, og derfor utsatt for skader på indre organer og hjerne. Høyt forbruk i ung alder øker risikoen for å utvikle alvorlige problemer senere i livet.
En begynnelse kan være å øve seg på moderasjon. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på nettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.
Du er også hjertelig velkommen til å ringe oss på 08588, alle dager mellom 11 og 19, for en uformell, anonym samtale om dette. Vi kan gi deg ytterligere informasjon og veiledning. Klara-klok.no har en oversikt over steder i Sør-Trøndelag man kan få hjelp. Du finner en oversikt blant annet helsestasjon for ungdom, hjelpetelefoner og lenker. Til slutt vil vi anbefale deg å kikke litt på sidene ung.no/alkohol. Der finner du mange interessante artikler og tips.