Venninder som ruser seg

Hei,Jeg tror venninda mi røyker hasj og at søstra mi røyker hasj. Jeg blir forbanna og sur av tanken fordi det er bare trøbbel med dem. Dem er blakke, maser på penger, forsover seg og er sløve. Dem har problemer med boplasser og blir støtt og stadig kastet ut. Hva skal jeg gjøre? Jeg syns hasjrøykere har det alt for enkelt. Dem kan røyke hvor de vil og når de vil uten store konsekvenser. Jeg anmelder når jeg ser hasj. Men det er ikke masse å gjøre med den saken sier politiet. Jeg blir provosert av at det skal være så lettvindt å få tak i hasj og slippe unna med det.

Kvinne, 23 år fra Nordland
Vi skjønner godt at det er irriterende med venninner/søsken som konstant er blakke, sløve og tidvis uten bosted. Særlig hvis det er slik som du tror, at de velger å bruke pengene sine på hasj, og at det er hasjen som gjør dem sløve og tiltaksløse.
Hvorvidt det er enkelt å være hasrøyker er vanskelig å kommentere. Du skriver at de kan røyke når de vil uten å få særlige konsekvenser, men det å være sløv, ha dårlig økonomi, mangle sted å bo og miste venner er vel kanskje en form for konsekvenser?
Du spør hva du kan gjøre med dette. Vi tenker at det dessverre er lite å gjøre annet enn det du allerede gjør, nemlig å være tydlig på at du tar avstand fra hasj. Hvis de har lyst til å røyke hasj er det lite du kan gjøre for å stoppe dem annet enn å snakke med dem og kanskje motivere dem til å ta tak i sine liv. Dersom du vil konfontere dem med dine mistanker om at de røyker hasj, kan du jo lese samtaletipsene nedenfor og se om det er noe du kan bruke.
Her følger noen tips for kommunikasjon med en som bruker cannabis:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens cannabisbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk cannabis eller andre stoffer sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).