subutex

jeg har i mange år tatt subutex intranevøst og merket alle ulemper og rett og slett orker ikke det lenger at har lyst å ta livet av meg hvis jeg ikke klarer å stoppe,til tider har brukt 8 mg om dagen men har trappet ned til 1-2mg og om noen dager skal stoppe helt og er ikke redd abstinens -er klar til å tåle det for forberedte meg psykisk og har paralgin forte til å ta på de verste abstinnes, eneste jeg lurer på om jeg har fått meg varig skade av det jeg har gjørt og hvor lenge ca kommer jeg ha abstinens og får jeg det ut av kroppen helt en dag ,setter stor prispå hvis noen kan svare og kanskje gi tips. MVH

Mann, 43 år fra Rogaland
I utgangspunktet er det ikke mer skadelig å injisere Subutex enn andre rusmidler. Risikoen ligger i injiseringen, dvs. smittefare, fare for abscess og betennelse. Subutex er et sterkt legemiddel, forgiftningsfaren som kan føre til overdose er lettere tilstede hvis du injieserer det. Det er også en del hjelpestoffer i tabletter, og disse kan føre til blodpropp/forgiftning i verste fall. Med andre ord, dersom du ikke hittil har fått noen skader ved injisering er det ikke sannsynlig at du vil få varige mèn av bruken din.
Hvor lenge du kommer til å være abstinent er vanskelig å svare på, her er det store individuelle forskjeller. Det at du har trappet ned over tid vil imidlertid bidra til å redusere abstinensplagene.
Selve Subutexen er nok fysisk ute av kroppen din i løpet av ganske kort tid (halveringstid på 2-5 timer), men reseptorene i hjernen som Subutexen har påvirket trenger tid for å normalisere seg. Hvor lang tid det tar før virkningene av Subutexen avtar avhenger både av mengde, men også individuelle forhold. Vi anbefaler at du tar kontakt med din lege for oppfølging og rådgivning. Legen har taushetsplikt og er der for å hjelpe deg.