Samboer med alkoholproblemer

Hei, Samboeren min har det siste året drukket minimum fire halvlitere hver eneste dag i tillegg til cognac etc. han står opp og kommer seg på jobb om morgenen, men det skremmer meg å se at han kan drikke en flaske vin på en time før han legger seg og så stå opp 7 timer senere og gå på jobb uten at det vises på ham. Han har aldri før drukket i ukedagene, dette startet etter en svært turbulent tid for oss der vi bodde vanskelig og vi slet i forholdet på grunn av hans tidligere forhold.
Vi har snakket veldig alvorlig om dette og igår kveld fortalte han meg alt. Selvfølgelig er jeg glad for at han nå åpner seg skikkelig ettersom jeg har vært han han ville gå i forsvar om jeg spurte ham, men han innser selv at han har et problem men mener at med min hjelp skal vi klare å kome utav dette «over nyttår» Min far var alkoholiker så min mor har alltid vært veldig bevisst på dette og alle varsel-lamper blinker hos meg nå. Jeg er glad for at han er så ærlig at han setter seg ned, gråter og forteller meg alt dette samtidig som han sier at han har bare ventet på å si det -men jeg kan ikke innbille meg selv at jeg kan hjelpe ham ut av det. Jeg «testet» ham to dager der jeg drev ham til å ikke røre noen ting disse to dagene og det gikk greit, men tredje dagen måtte han ha øl siden han hadde «vært så flink»… Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal spørre om, men jeg kan ikke fortelle alt dette til noen da jeg vet at min mor hadde nærmest tvingt meg til å gå fra ham på dagen og selv om tanken er der så har vi det bedre i forholdet nå så jeg vil se hvordan det går nå når han i det minste er bevisst på det selv. Han sier at han døyver alle tanker med alkoholen og at det hjelper ham å sove, han har tidligere slitt med gjeld etter at han var i en ulykke tidlig i 20-årene i tillegg til at det var svært turbulent mellom han og eks-kjæresten -noe som fortsatte inn i vårt forhold. Han har nå en veldig bra jobb og det har også jeg, men allikevel ser jeg at det faktisk går utover økonomien pga forbruket hans selv om vi tjener svært godt til sammen. Har dere noen råd om hvordan jeg kan gå frem? Jeg tenker å utfordre ham til å være edru f.eks hele januar måned, i tillegg vil han selv bli mer aktiv og jeg er en turgåer av rang så jeg vil gjerne ha ham med ut i frisk luft hver dag for å hjelpe ham å sove. Jeg ser selv at dette høres utrolig naivt ut så jeg setter pris på alle tilbakemeldinger….

Kvinne, 29 år fra Rogaland
Hei
Det er ikke enkelt å være deg slik du beskriver det og det er flott at du søker råd for å komme videre. Siden din far var alkoholiker, har du som du selv skriver, alle varsellamper på. Og det med rette slik vi ser det. Du har jo en veldig positiv innstilling til at du ønsker å bidra for at han skal få det bedre, både ved å utfordre ham på hvite uker og trekke ham ut på turer.
Vi vil råde deg til at du kjenner etter hvor din egne grenser går og at han, og dere sammen, går til konkrete tiltak for å finne hjelp til en løsning på problemet. Den første målsettingen kan være at samboeren din innser at han trenger hjelp og at han må oppsøke noen som kan bistå ham å få noen konkrete planer på bordet for hva han faktisk skal gjøre for å endre sitt forbruk av alkohol. Han trenger kanskje også å få snakket om og bearbeidet sin forhistorie med forhold, sykdom og økonomiske problemer.
Når det gjelder deg vil vi anbefale deg å tenke nøye gjennom den situasjonen du har kommet opp i. Er dette forholdet noe du ønsker å satse på? Mange pårørende til rusmisbrukere glemmer å ta vare på seg selv, noe som fører til at de får svært redusert livskvalitet. Husk at du ikke kan redde han, kun støtte han hvis han selv bestemmer seg for å gjøre noe med sitt problem. Hvis du skulle ønske å prate med noen om dette er du hjertlig velkommen til å ringe oss for en prat, eller snakke med veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere. De har nummer 22993490.