Mariujana – hvorfor ikke lovlig?

cannabisHar noen spørsmål angående weed. Hva er det som er så farlig ved å røyke det, og hvorfor er det ulovlig? For sånn jeg har fått det med meg er det farligste ved det å komme i fengsel, og det er ulovlig fordi hvis det hadde vært lovlig taper landet penger på olje- tømmer, og klesindustri. Man kan jo lage alt mulig rart ut av hemp. Det er bevist å fjerne svulster, det er bevist at det kan drepe kreftceller hvis hempolje blir brukt, og at det stopper spredningen av kreftceller. det har flere hundre beviste medisinske effekter, og det er så og si umulig å ta overdose av det, med mindre du klarer å røyke 15000 jointer ila. 20 min, som er ganske vanskelig å gjøre med mindre du setter gassmaske på deg og pumper alt inn. Men man ville dødd av oksygenmangel før man klarte å dø av THC innholdet i kroppen. Det er gjort feilforskning på at mariujana dreper hjerneceller, med grunnlag på hva jeg nettopp nevnte. Forskere tok gassmasker på aper og kvelte dem med marijuanarøyken uten tilstrekkelig oksygentilførsel, og claimet at det var mariujanaen og ikke kvelingen som drepte hjerneceller. I «Clearing the smoke» nevnte de forskning som beviste at mariujana faktisk kan stimulere hjernecellene til å bygge flere. Mariujana røykrere har mindre sjanse for å utvikle lungekreft selvom det faktum at det røykes. «According to the Harm Reduction Journal 2005, the Archives of Internal Medicine 2007, and the European Respiratory Journal 2010, several studies that adjust for tobacco smoking presents the fact that marijuana smoke is not as carcinogenic as tobacco smoke. This is mainly due to the cannabinoids (like THC) being anti-inflammatory bronchodilators that dilate the bronchial airways that significantly prevents tar deposits from entering into the alveoli, and the cannabinoids are anti-cancer agents » «According to the Psychopharmacology Journal 2011, cannabis users performed significantly better on neurocognitive tests than alcohol users did. According to the Neurotoxicology and Teratology Journal 2009, binge-alcohol users had reduced white matter integrity in their brains compared to non-drug users, but the binge-alcohol users that smoked pot did not show as consistent a divergence from the non-users in terms of white matter integrity compared to the binge-alcohol users that did not use pot.» Hvordan er det mulig at amerika bruker 11 milliarder dollar på å bekjempe mariujana kriminalitet og unngår skattelegging og regulering av planten når det er så mye bevis på at marijuana har haugevis av positive effekter, og alle anti-pot aktivistene bare babler om propaganda fra regjeringen som ikke er sant. – Hvis det hadde vært så jævla farlig, hvorfor skal man trenge å lyve om hvor farlig det egentlig er? Noe jeg har sett dere skrive her er at man kan få psykoser og psykotiske problemer av det. Hvordan er det mulig å påstå noe slikt når det finnes mange millioner cannabisrøykere, og under 1% av folket lider av psykoser? og om mariujana forårsaker psykoser så er det en jævla liten mulighet for å få det når du regner med at de fleste ble født med psykoser, eller fikk det grunnet andre årsaker enn marijuana.

Mann, 16 år fra Oslo
Til det siste først: vi sier ikke noe sted at cannabis forårsaker psykoser. Det vi har sagt er at hos en liten del av befolkningen foreligger det en genetisk sårbarhet som gjør dem mer utsatte for at cannabis kan være en medvirkende årsak til at psykoser utløses. Disse menneskene ville kanskje fått psykoser uansett, men i noen tilfeller antar altså forskningen at cannabis har vært en av flere utløsende årsaker. I artikkelen Cannabis and mental health finner du en beskrivelse av forskning på forholdet mellom cannabis og mental helse.
Vi synes du har en del poenger i det du sier om forskningen. Men dine påstander, f.eks. om at » … [cannabis] er bevist å fjerne svulster, det er bevist at det kan drepe kreftceller hvis hempolje blir brukt, og at det stopper spredningen av kreftceller» bør du belegge med forskning. I mye av det du skriver sammenlikner du cannabis med f.eks. alkohol og tobakk. Ja, forskning kan tyde på at alkohol og tobakk gir større skader enn cannabis; både på individet, fokehelsa og samfunnsøkonomien. Men en av grunnene til dette kan være at det blir konsumert mye mer alkohol og tobakk enn cannabis. Hvis du er interessert i  temaet «hva er farligst?» kan du sjekke ut denne artikkelen. Selv om cannabis rangeres temmelig lavt på «farlig-skalaen» i dette forskningsprosjektet betyr det ikke at cannabis er sunt og ufarlig. Dessuten er det ikke konsensus i forskermiljøene om konklusjonene i den vedlagte rapporten.
Mange av våre brukere lurer på hvorfor cannabis er forbudt, og alkohol ikke. Når det gjelder lovlighet eller ulovlighet av ulike rusmidler, så tar RUStelefonen ikke stilling for eller mot den rådende politikk på området. Det er det de enkelte lands lovgivende instanser som bestemmer dette. I Norge er det Stortinget. Vi kan ikke svare deg helt totalt objektivt på hvorfor det i Norge er ulovlig med hasj og lovlig med alkohol. Det er grunn til å tro at alkohol, som det eneste lovlige rusmiddelet i Norge, pga. fare for helseskader ville vært klassifisert som narkotika, hvis det hadde kommet på markedet i dag. Norsk ruspolitikk, f.eks. forbudet mot hasj, er nok ikke basert på uavhengige analyser av reelle fysiske, psykiske og samfunnsmessige skadevirkninger av stoffene. Det er nok heller kultur, tradisjon og det overordnede hensynet til samfunnests ve og vel som er styrende.
Det foregår stadig en dabatt om avkriminalisering av cannabismiddelbruk, og siste ord er neppe sagt i denne saken. Men det er viktig å skille mellom legalisering av cannabis og avkriminalisering av cannabismiddelbruk. Legalisering innebærer at cannabis bli lovlig på linje med alkohol eller andre varer. Avkriminalisering av cannabismiddelbruk betyr at man ikke strafeforfølger bruk, men salg og smugling vil forsatt være forbudt. En del fagpersoner som går inn for å åpne for avkriminalisering av cannabisbruk og/eller bruk av cannabis som medisin. Men det er noe annet enn å gå inn for legalisering.