Litt forskjellig

cannabisSyns dere har litt feilinformasjon, eller hvertfall feilaktig informasjon, og tenkte å påpeke dette. Jeg husker ikke hvor jeg så/leste det, men for et par dager siden fikk jeg med meg at cannabis IKKE har innflytelse på innlæringsevnen. Forsøket ble tatt på college studenter i Amerika. Dette er noe jeg ikke ser dere forholder dere til, mange spørsmål blir besvart med at hasj ødelegger innlæringsevnen til personen som bruker det En annen ting jeg syns dere burde rette opp i er at jeg ser dere veldig ofte skriver » og kan til og med utløse psykoser og schizofreni hos sårbare personer. » Jeg sier ikke at informasjonen er feil, men dere burde nevne at de personene som utløser psykoser og schizofreni grunnet cannabisbruk, høyst sannsynligvis hadde utløst sykdommene på et annet tidspunkt hvis man ikke hadde brukt cannabis, og selv om man er genetisk tilrettelagt for å utvikle psykoser/schizofreni så er det ikke sikkert at cannabis vil utløse det. «Hasj har f.eks. en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og kortidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. » Hvorfor ikke si noe om at disse innvirkningene er temporære, og vil avta etter et par uker selv med tung bruk? Noe jeg aldri ser dere skrive er hvor lite avhengighetsskapende marijuana egentlig er. Kaffein er jo mer avhengighetsskapende! ( https://leonomics.files.wordpress.com/2007/08/drugs.gif ) Jeg sendte tidligere også et spørsmål som jeg ikke helt fikk svar på. Det var «hvorfor er Cannabis ulovlig?» og dere tolket (eller jeg uttrykte meg dårlig) det som «Hvorfor er cannabis ulovlig, og alkohol ikke?», så det første spørsmålet er jeg fortsatt interessert i. Veldig interessert i. I det forrige spørsmålet mitt så ble jeg kritisert litt for å ikke ha nok kilder, så her kommer litt lenker og filmer som jeg syntes, ettersom å jobbe med narkotiske stoffer er jobben deres, at dere burde se alle. youtube klipp: De hovedsaklige virkestoffene i cannabis https://www.youtube.com/user/SantaCruzLabs/videos (Se alle de 6 ~5minutters lange videoene) Utdrag fra «Clearing the smoke – the science of cannabis» https://www.youtube.com/watch?v=9cUC8tjoB_0&feature=related THC dreper kreftceller: https://www.youtube.com/watch?v=xABHbQ-P0d4 Filmer: The Union: The business behind getting high Clearing the smoke – the science of cannabis What if cannabis cured cancer

Mann, 16 år fra Oslo
Vi sier ikke noe sted at cannabis forårsaker psykoser. Det vi har sagt er at hos en liten del av befolkningen foreligger det en genetisk sårbarhet som gjør dem mer utsatte for at cannabis kan være en medvirkende årsak til at psykoser utløses. Disse menneskene ville kanskje fått psykoser uansett, men i noen tilfeller antar altså forskningen at cannabis har vært en av flere utløsende årsaker. (Dette er hentet fra et tidligere svar. Såvidt vi kan se er det helt i tråd med det du sier.) I artikkelen Cannabis and mental health finner du en beskrivelse av forskning på forholdet mellom cannabis og mental helse.
Vi synes du har en del poenger i det du sier om forskningen. Når det gjelder kreft anbefaler vi deg å lese W. Hall som har forsket mye på dette. I en artikkel om temaet sier han: «Studies of animal cells suggest that THC can produce alterations to cell metabolism, DNA synthesis and cell division in the test tube (Nahas & Latour 1986). These changes, however, are more likely to delay or stop cell division rather than to produce cellular changes that may lead to cancer (MacPhee et al. 1999).» Her er hele artikkelen. Dette er spennende forskning, og man tør kunne håpe at cannabis kan være til hjelp for kreftpasienter. Poenget vårt er at dette ikke betyr det samme som at cannabis er ufarlig. Er du interessert i å lese mer, finner du artikler om cannabis cancer research på Google scholar. Hvis det er artikler på nettet du må betale for, vil vi tipse deg om å kontakte SIRUS’ bibliotek for alkohol, narkotika og tobakk. Bibilioteket er åpent for alle, og du kan bestille artikler her.
Ja, forskning kan tyde på at alkohol og tobakk gir større skader enn cannabis; både på individet, fokehelsa og samfunnsøkonomien. Men en av grunnene til dette kan være at det blir konsumert mye mer alkohol og tobakk enn cannabis. Hvis du er interessert i  temaet «hva er farligst?» kan du sjekke ut denne artikkelen. Selv om cannabis rangeres temmelig lavt på «farlig-skalaen» i dette forskningsprosjektet betyr det ikke at cannabis er sunt og ufarlig. Dessuten er det ikke konsensus i forskermiljøene om konklusjonene i den vedlagte rapporten. SIRUS har også en liknende artikkel som heter Er det alkohol, narkotika eller tobakk som fører til de største problemene?.