Kokain misbruk og vil slutte

Hei, min samboer o jeg har delt 8 år sammen, han har brukt kokain siden vi ble sammen, men det reduserte han når vi ble sammen, mye fordi han viste jeg ikke likte dette, og a han ønsket slutte … Nå er det fått 8 år og fortsatt har han ik sluttet, derimot tatt mer og mer og oftere og blir mer og mer irritert om han ikk får. Til og med på ferier i utlandet, søker han oppe folk som selger, dette suget kommer ved inntak av alkohol. Han vil slutte, men føler ikke selv sier han at Norge eller rustelefonen har vært til hjelp, både han og jeg har ringt , men lite forståelsen og råd, hjelp, bare henvisning om å kontakte legen hans. Er det ikke andre måter, typ Helge kurs el dag / kvelds foredrag el noe man kan delta på, for å få lytte til andre og bli inspirert og få motivasjon ? Oslo jente, litt lei seg over kjæresten sitt problem

Kvinne, 32 år fra Oslo
Hvis kjæresten din vil slutte med kokain er det hjelp å få, men hvis han skal ha hjelp av det offentlige betyr det at han må ta kontakt med fastlegen sin for videre henvisning. Det er slik systemet er, og på fritt sykehusvalg er det oversikt over offentlige tilbud. Han kan naturligvis oppsøke private tiltak og institusjoner som ikke krever henvisning fra fastlege, men det må han da betale selv. Vangseter er et privat tiltak som har døgnåpen telefon 62 55 05 60, Mestringshusene har telefon 950 05 254. Disse stedene har også websider hvor dere kan lese mer om tilbudet de har. NA (anonyme narkomane) har også ulike typer tilbud som er verdt å sjekke ut. Klikker du her kommer du til hjemmesiden til NA. For å delta i NA fellesskapet er det ikke nødvendig med henvisning fra fastlegen.
Når det gjelder motivasjon og inspirasjon til å slutte kan det være lurt å begynne med og sette opp en liste over fordeler og ulemper med å bruke kokain. Listen kan bidra til at kjæresten din kanskje blir mer bevist på om han vil fortsette ved å bruke kokain. Hvis han bestemmer seg for å slutte, vil alle de positive sidene, og fordelene ved ikke å bruke kokain, skape motivasjonen for å bli rusfri.