Kjæresten skifter personlighet når han drikker

Jeg er sammen med en flott mann som jeg elsker og vi har det veldig godt sammen. Utenom når han drikker for mye. Det går helt fint å ta noen øl sammen og bli «brisen» men når han blir full så blir han så ubehagelig. Veldig kranglete,vrir på alt jeg sier, rett og slett stygg i munnen! Han er veldig lei seg dagen etterpå,han husker aldri på det men han føler det på kroppen som han sier,han ser det nok på min væremåte at han ikke har vært helt grei. Dette er veldig slitsomt for meg,jeg sa til han forrige helg etter en slik runde,at hvis han fortsetter slik så vil han miste meg. For jeg vil gjerne være i ett forhold som har ett sunt forhold til alkohol og jeg vil ikke måtte trenge å bekymre meg de gangene han drikker. Han har sagt han skal gjøre så godt han kan med å begrense mengden,så tiden vil vise. Jeg vil gjerne hjelpe han hvis jeg kan,men vet ikke helt hvordan. Jeg sier ikke at han drikker hver dag men noe oftere enn folk flest vil jeg påstå. Han er litt for glad i alkohol. Jeg vil virkelig ikke avslutte forholdet for vi har det så fantastisk ellers. Hjelp!

Kvinne, 31 år fra Sør-Trøndelag
Nei, det er hverken greit eller akseptabelt at kjæresten din forandrer seg og blir ubehagelig når han blir beruset. Det som er veldig fint er at han ønsker å gjøre noe med det, og det er jo hans ansvar. Vi anbefaler denne nettsiden til Bergensklinikken som har en selvhjelpstest som han kan ta. Testen gir en indikasjon på hvor omfattende alkoholproblemet er og hva slags type hjelp han bør søke. Du finner testen her. Hvis han ikke klarer å begrense rusbruken sin selv kan det være lurt og søke hjelp. Får å få hjelp må han kontakte fastlegen som f.eks. kan søke han inn på en poliklinikk for samtaler. Det er nok viktig at du fortsatt stiller krav til han om å gjøre noe med sitt rusproblem og at han følger opp.