Hvorfor mister jeg venner når jeg slutter å drikke?

Hei Jeg sluttet å drikke for 1 år siden på grunn av store problemer med alkohol. Jeg skader meg selv, driter meg ut, greier ikke stoppe når jeg først begynner. Jeg mistet mange venner på den tiden. Jeg er 24 år og føler meg nå utstøtt, jeg blir ikke invitert noe sted, ingen vil gjøre noe i helgen utenom å drikke. Hva gjør jeg? Har et «crappy» liv fra før. Det eneste jeg gjør er jobbe, bokse, sovne tidlig i helgene av kjedsomhet.

Mann, 24 år fra Akershus
Det står stor respekt av å ha et så avklart forhold til alkohol! Det å stå for noe som majoriteten i en vennegjeng ikke står for kan være utfordrende og vanskelig til tider. Dessverre kan det også få slike konsekvenser som du beskriver, nemlig at man blir ensom. I vår kultur er det å drikke alkohol så til de grader integrert i kulturen at få kan se for seg fest, fritid og fellesskap som avholds. I ditt tilfelle har avholdenhet ført til at du føler deg ensom, du skriver at ingen vil gjøre noe annet enn å drikke i helgene. Er det helt umulig for deg å være med på fest eller andre aktiviteter uten å drikke? Selv om det kan være uvant i begynnelsen kan det å være edru på fest fungere helt fint. Det viktigste er å bli fortrolig med valget en har tatt selv, og bestemme seg for at det er helt greit å være avholds og edru selv om andre drikker. Kanskje du vil oppleve at andre drikker mindre fordi de vet at du alltid er edru. Det går an å være edru og sosial med venner som drikker. Kanskje du kan prate med de gamle vennene dine å si hva du føler rundt denne situasjonen. Si at du ønsker å finne på ting sammen med de uten at det må innebære alkohol, å si at du gjerne kan bli med på fest (hvis det er noe du ønsker) men at du ikke kommer til å drikke. Er det gode venner så vil de respektere deg og inkludere deg fordet om.
Samtidig vil man gjennom livet oppleve at enkelte venner vokser fra hverandre fordi man får ulike interesser, flytter til ulike steder eller rett og slett får andre venner. Dette kan være vanskelig å akseptere, og til tider ganske trist.  Kanskje du har noen interesser som du kan bruke mer tid på og treffe nye folk gjenneom det? Hvis det er noen av de nye eller gamle vennene som du ønsker å bruke mer tid på enn andre, ta kontakt med dem, fortsett med å foreslå å møtes og finne på ting som du tenker du har lyst til å gjøre som ikke innebærer alkohol.