Hvordan takle alkoholproblemet

Hei. Jeg har en kjæreste som har et alkoholproblem. Nå i julen har det virkelig toppet seg. Vi bor ikke sammen, og nå i jula er jeg hos mine foreldre som er 6 timer unna. I går drakk han seg full midt på dagen, alene og sovnet. Dette er uvanlig og jeg ble bekymret. Visa endte opp med at moren og faren hans hentet han (han er 29 år gammel) og jeg fikk endelig snakket med moren hans om det. Dette er et problem han har hatt i mange år, men han har aldri sett på det som et problem, fordi han har vært alene ganske lenge.. Det jeg vil frem til er hva er det vi kan gjøre fremover? Jeg har god kontakt med moren hans og vi er alle fokusert på å ville hjelpe han så godt vi kan, men vi vet ikke helt hvor vi skal starte og hva vi burde gjøre. Såklart avhenger alt dette av han, men er det noen tips en kan gå etter hvis og om og når ting skjer? Og hvordan bør vi reagere og evt ta ting herfra?

Kvinne, 23 år fra Buskerud
Det første du bør gjøre er å ta en prat med kjæresten din om alkoholproblemet, og høre om han vil gjøre noe med det. Hvis han synes det har blitt et problem, og han vil gjøre noe med det, er neste spørsmål om han tror han trenger hjelp. Trenger han hjelp for sitt alkoholproblem må han kontakte sin fastlege som kan henvise han videre. Det finnes både dagtilbud, polikliniske tilbud og behandlingsopphold på institusjon for mennesker med rusproblem.
Som du selv skriver avhenger det av han og det er viktig at dere opprettholder fokus på at det er han som må ønske å endre sin situasjonen. Kjærester, venner og familie kan støtte han, men kan ikke ta på seg ansvar for at han blir rusfri.