Hva skal jeg gjøre?

cannabisHei, jeg har en veldig nær venn som fortalte meg for en stund siden at hun røyet marihuana. Hun er ikke avhengig, og gjør det sjeldent, men jeg er fortsatt bekymret. Jeg har sakt til henne at hun kan snakke med meg hvis det er noe hun vil snakke om. Hun har hatt en vanskelig tid hjemme, og sier at dette hjelper henne med å konsentrere seg med skolearbeid, men jeg tror det også er for å rømme litt fra den ordentlige verdenen. Hva er det jeg skal gjøre?? Jeg er fryktelig usikker!!! Jeg vil ikke at hun skal skade seg eller noe. Hva kan dette føre til? Er det alvorlig? Jeg vil gjerne ha svar så fort som mulig. Hilsen bekymret venn 🙂

Kvinne, 16 år fra Oslo
Noen ganger kan det være lurt å snakke med en voksen som ikke er så nær familien eller som  ikke kjenner deg eller venninnen din kjempegodt. Det kan være lettere å åpne seg og fortelle om hvordan man egentlig har det. Vi tror også at venninnen din har godt av å snakke med en voksen som kan ta henne på alvor og lytte til det hun har å si. Vi tror at hun kanskje sliter med noe siden hun velger å røyke cannabis (hasj/marihuana). En del ungdommer som sliter velger rusen for å komme bort fra hverdagen. Det er ikke sikkert at venninnen din er enig i det vi sier og det kan være helt andre grunner til at hun velger å ruse seg, men vi tror hun likevel kanskje trenger en voksen å prate med.
Venninna di blir kanskje sur på deg hvis hun får høre at du har snakket med noen voksne eller foreldrene hennes om dette. Men, uansett så vet jo venninna di at du er bekymra for henne, du bryr deg om henne og vil at hun skal ha det bra.
Har dere felles venner, kan det være en idé å prate med dem og kanskje gå sammen for å prate med venninnen deres. Her finner du noen tips for hvordan du/dere kan snakke med henne. Her finner du også en guide for dem som vil slutte med hasj, hvis det kommer til et punkt hvor hun er villig til å prøve dette. Ønsker du mer informasjon om hasj, finner du det her. Du er også velkommen til å ringe RUStelefonen 08588 for å diskuterer situasjonen.