Hva gjør jeg

Hei. Har en samboer som vært misbruker, klart seg bra par år, utenom par sprekker. 2 mnd siden sist.jeg begynner nå se samme tegn som sist,men han får meg til og tro jeg er den dumme som tar feil. Jeg har en datter på 16,,og jeg vil ikke ha rus i huset pga henne. jeg selv aldri hatt slike problemer, hva er det beste rådet ang hva jeg bør gjøre?? Fortvilt

Kvinne, 44 år fra Hedmark
Vi skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon for deg, og at du føler deg fortvilet. Vi synes det virker som at du allerede har tatt noen lure grep for å beherske situasjonen ved at du setter grenser med å si at du ikke vil ha rus i ditt hus. Det er en god start.
Du skriver at du ser samme tegn hos din kjæreste som da han hadde forrige sprekk. Du har tydeligvis konfrontert han med dine mistanker siden han får deg til å tro at du tar feil. Det er vanskelig for oss å vite om han virkelig har, eller planlegger en ny sprekk, men vi synes du skal stole på dine egne følelser, det er du som kjenner han. Det å ha en nær relasjon til en tidligere misbruker kan være vanskelig, særlig fordi tilliten kan brytes ned i forbindelse med sprekker. Dette kan føre til at han synes det er vondt at du ikke stoler på han, og at du kan få dårlig samvittighet fordi du ikke klarer å stole på han. I slike situasjoner kan det være greit å huske på at disse reaksjonene er helt naturlige fra begge sin side, og at tillit er noe som tar tid å bygge opp igjen. Videre er det også slik at tillit bygges opp igjen gjennom handlinger, og ikke ord.
Du spør hva du bør gjøre. Vi tenker at det er lurt å fortsette med å sette grenser for hva du tolererer av rus i din nærhet. Du kan ikke styre han, men du kan styre hva du tilater han å gjøre i din nærhet. Det kan høres ut som at din kjæreste trenge noe oppfølging fra f.eks en ruspoliklinikk. Hvis han ikke har kontakt med hjelpeapparatet fra før, kan han gå til sin lege å be om en henvisning der. Hvis han derimot ikke føler at han har et problem, og ikke ønsker noe hjelp er det dessverre lite å gjøre for å hjelpe han. Vi legger med noen tips om hvordan du kan ta opp hans problem med han, kanskje det kan hjelpe med en god samtale.
Her følger noen tips for kommunikasjon med en som bruker rusmidler:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes rusbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens rusbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «vrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk rusmidler eller andre stoffer sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
Vi vil anbefale deg å fortsette å tenke nøye gjennom den situasjonen du har kommet opp i. Er dette forholdet noe du ønsker å satse på? Mange pårørende til rusmisbrukere glemmer å ta vare på seg selv, noe som kan føre til redusert livskvalitet. Husk at du ikke kan redde han, kun støtte han hvis han selv bestemmer seg for å gjøre noe med sitt problem. Hvis du skulle ønske å prate med noen om dette er du hjertlig velkommen til å ringe oss for en prat, eller snakke med veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere. De har nummer 22993490.