Høye doser A- preparater

rustlf-logo 75x67Hei. Min samboer har av sin fastlege fått skrevet ut Tramadol, 5 mg Valium, Pinex Forte, Imovane og cosylan som hun kombinerer. Legen har skrevet ut en dosering på 1 av hver tre ganger i døgnet i tillegg til 1 Imovane til å sovne på. Hun tar ca dobbel dose av alt dette. I tillegg til dette drikker hun 10ml Cosylan 2-3 ganger i døgnet resepten sier 5ml.) Hun har hatt denne dosen i ca to år (tre på valium). Jeg er litt bekymret for at dette er for høy dose. Hun har store svingninger i humøret i tillegg til gjenntatte helt unødvendige løgner og tulle historier. Har dere en kommentar til dette?

Mann, 39 år fra Rogaland
Vår kommentar til dette er at det høres ut som samboeren din begynner å få problemer med å kontrollere mengden hun bruker. Dette er ofte et tegn på at hun begynner å få, eller allerede har fått, et avhengighetsforhold til disse medikamentene. Vi synes du burde vurdere å informere foreskrivende lege om situasjonen. På denne måten får legen viktig informasjon hun/han ikke har. Legen kan da snakke med henne om nedtrapping og/eller et passende hjelpetilbud, og legen kan henvise henne. Før du ev. gjør dette, vil vi anbefale deg å snakke litt med noen først. Du kan ringe til oss på 08588 og diskutere saken. Du kan også kontakte et av tilbudene til pårørende i Rogaland. Her finner du informasjon om Veiledningssenteret i Haugesund og Sandnes. Og her finner du informasjon om Pårørendesenteret i Stavanger.Har du spørsmål om henvisningsrutiner, ventelister osv. i behandlingsapparatet, kan dere kontakte frittsykehusvalg.no.