Hasj-hvorfor?

Når en røyker hasj, blir en rød i øynene, og munnen tørker ofte helt ut. Hva kommer dette av? Hva skjer liksom? Er det noe jeg kan gjøre for ikke å bli så rød, eller noe som kan fjerne det røde i øynene? Føler også at jeg kan sitte lenge uten å gå på do, men så plutselig er jeg akutt tissetrengt. Why? Og dagen etter er jeg som regel veldig treig. Søvnig liksom. Hvor lenge varer rusen? Vet at det ligger i kroppen en stund, men hvor lenge er du fjern? Takker masse for svar:)

Kvinne, 27 år fra Rogaland
Ved inntak av cannabis utvider blodårene seg i hele kroppen. I øynene synes dette veldig godt, og øynene blir røde. Etterhvert som man blir mer tilvendt, skal det mer til for at øynene blir røde. Både tørrhet i munn og røde øyner skyldes stoffets innvirkning på kroppens glatte muskulatur. Dette er muskulatur vi selv ikke styrer, og ved røyking av cannabis nedsettes funksjonen til musklene. Muskelaturen virker også inn på nyrenes funksjon som igjen får betydning for vannlating. Hvis du vil kan du lese mer om glatt muskulatur kan du trykke her.
Grunnen til at du er «veldig treig» dagen etter kan skyldes at cannabis kan gi svekkelse av koordinasjonen, konsentrasjonen og reaksjonsevnen i opptil 24 timer etter inntak. Vil du lese mer om bruk og virkning av cannabis kan du trykke her.